• The bathematic system
  • The bathematic system
  • The bathematic system

    The bathematic system

    Voor de ontwerpwedstrijd Eureka!Cup schreef Defensie ook dit jaar weer een mooie opdracht uit: bedenk een systeem waarmee je koers en plaats kan bepalen zonder gps of satelliet te gebruiken. Mike, Elien, Marijn en Julia bedachten ‘the bathematic system’ en gingen er met de winst vandoor!

    Een winnend idee bedenken gaat natuurlijk niet vanzelf. Want hoe voer je zo’n project nou eigenlijk uit? Op advies van hun leraar maakte ze een proefopstelling, zodat ze een beter idee zouden krijgen van wat een dergelijk systeem zou moeten kunnen. Hoe hun proefopstelling eruitzag? Nou... briljant! Een lege eettafel waar onder meer een zoutpotje, het pak hagelslag en de beschuitbus dienden als zendmast. Doordat ze zo goed bezig waren met een proefopstelling, werd hen duidelijk dat het gebruik van zendmasten te ingewikkeld zou zijn. Dus zijn ze zich gaan verdiepen in echolocatie. Daar hebben ze uiteindelijk een apparaatje voor bedacht, die je kunt aansturen met het systeem Arduino. Onder het apparaat zit een gradenboog die je kan gebruiken om de hoeken te meten. En er zit een ledschermpje op de bovenkant waar je de afstanden op kan zien. En als finishing touch vind je bovenop hun prototype een vleermuis, als logo voor hun systeem.
    Ze bouwden ook een website met uitleg hoe je hoeken kunt berekenen.

    Et voilà! Zo bepaal je plaats en koers zonder navigatie :) Goed gedaan toppers!

    We zochten Mike, Elien, Marijn en Julia op bij hun school. Waar we meer leerden over dit mooie project én over de teamleden zelf :) Het filmpje vind je hierboven in de carrousel!

    Deelnemers

    Mike Cozijnsen, Elien Smits, Marijn van der Vliet en Julia Kleijnen

    School

    d'Oultremontcollege in Drunen

    Eureka!Cup

    Eureka!Cup is een ontwerpwedstrijd met technologische en (natuur-)wetenschappelijke vraagstukken voor jongeren uit leerjaar 1 t/m 3 van havo-vwo. Er zijn verschillende toonaangevende bedrijven en overheidsinstellingen die de leerlingen uitdagen om in teamverband innovatieve oplossingen te bedenken voor echte, technologische vraagstukken waar zij mee te maken hebben.

    Naar de site
    Maken & Uitvinden

    In deze rubriek vind je slimme oplossingen en bijzondere uitvindingen.

    Door heel Nederland vinden elk jaar wedstrijden plaats op het gebied van wetenschap, technologie en maken. De meest ingewikkelde berekeningen, geniale ontdekkingen, briljante uitvindingen, toffe ideeën en bijzondere concepten komen één keer per jaar samen. Alle winnaars van deze wedstrijden worden dan namelijk namens Nederland gehuldigd tijdens de ScienceMakers Awards.