Groeien & Bloeien
Er valt veel te ontdekken: van het allergrootste in het heelal tot het allerkleinste hier op aarde.
Er valt veel te ontdekken: van het allergrootste in het heelal tot het allerkleinste hier op aarde.
Ieder jaar daagt de Nederlandse Biologie Olympiade talentvolle scholieren in het voortgezet onderwijs (vo) uit om het beste uit zichzelf te halen. Na twee voorrondes wisten 20 biologietalenten een plek te bemachtigen voor de finaleweek, waarvoor de scholieren te gast waren bij Wageningen University. Tijdens deze week volgden de finalisten diverse colleges en moesten zij toetsen maken over uiteenlopende biologie-onderwerpen, waarvan het niveau ruim voorbij het vo-examenprogramma ligt.
Tristan werd eerste bij de nationale ronde. Ook Allie, Mila en Bas deden het onwijs goed. Daarom vormden zij gezamenlijk het team dat Nederland mocht vertegenwoordigen tijdens de 33e Internationale Biologie Olympiade die in juli 2022 in Armenië plaatsvond.
De deelnemers werden bij de internationale ronde uitgedaagd met ingewikkelde practica, zoals het nauwkeurig bepalen van vissoorten aan de hand van anatomische kenmerken en het onderzoeken van netwerken van celprocessen met behulp van moderne bioinformatische technieken. Daarnaast werd ook hun theoretische kennis getoetst met twee intensieve toetsen van ieder drie uur lang. Mila en Tristan wisten een bronzen medaille te veroveren, en Allie en Bas kwamen naar huis met een zilveren plak.
Fantastische prestatie van allemaal!
De Nationale Biologie Olympiade is een individuele wedstijd, maar de deelnemers staan er écht als team!
Hoe was dat voor ze? We gingen tijdens ScienceMakers Awards 2022 in gesprek met Allie, Mila en Tristan: het filmpje vind je in de carrousel bovenaan deze pagina.
Tristan van der Beek, Allie Zong en Mila Koekoek
Winkler Prins, Veendam (Tristan), Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven (Allie) en Carmel College Salland, Raalte (Mila)
De Nederlandse Biologie Olympiade (NBO) is een uitdagende biologiewedstrijd voor alle havo- en vwo-leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. In drie wedstrijdronden wordt getoetst op kennis, inzicht en vaardigheden in de biologie. De vier winnaars mogen Nederland vertegenwoordigen op de Internationale Biologie Olympiade.
https://www.biologieolympiade.nl/Bedenk een oplossing om het Lassa virus (overgedragen door de veeltepelmuis, een rat die in Afrika op grote schaal voorkomt en waarvan er vele met het virus besmet zijn) te voorkomen: daarmee zijn Milan, Jada, Jesper en Mara aan de slag gegaan voor Viruskenner. Na een flinke brainstormsessie is het fantastische idee van de Riba Campagne ontstaan, waarmee het virus op een diervriendelijke manier te bestrijden is! De Riba Campagne bestaat uit de Ribarat, de Ribabin en het Ribabord.
Keizer Karel College Amstelveen
Wedstrijd voor leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Britt Kester, Gerben Suerink, Lars Heijnen, Marit van Zutphen, Sem Dewamme, Sten Vereijken, Thijmen Lammers, Tim Aldenzee, Caspar Hendriksen en Aaron van der Aa
Landelijke techniek- en kunstwedstrijd voor leerlingen in 2 havo/vwo. Leerlingen werken in teams aan creatieve oplossingen die antwoord geven op vraagstukken uit een stad in het jaar 2080, op het gebied van water, milieu& ruimte, infrastructuur en gebouwen.
https://www.artcadia.nlIedereen doet het: pakketjes bestellen. De meeste bestellingen worden vaak zelfs al binnen 24 uur bezorgd. Maar, het heeft een keerzijde. Zo moeten er bijvoorbeeld heel veel busjes rondrijden, met als gevolg: een hoge CO2-uitstoot. Spelende kinderen in woonwijken goed uitkijken, dat er geen busje tegen ze aanrijdt of dat ze niet zelf tegen een geparkeerd busje “opknallen”. En om over het geluidsoverlast nog maar niet te spreken. Herkenbaar toch!? Daarom bedachten Senna, Susan, Veerle en Sanne samen met hun team een zeer efficiënte en duurzame manier voor pakketbezorging. Met hun idee wonnen ze de kunst- en techniekwedstrijd van Arcadis, Canon en KNHM.
Hun manier zorgt ervoor dat pakketjes met luchtdruk vervoerd kunnen worden. Onder de grond. Hoe tof is dat! Ze maakten twee prototypes, waarvan de tweede ook echt werkte. Zo konden ze tijdens hun presentatie laten zien hoe een pakketje met luchtdruk verstuurd kan worden.
Het team bedacht dat de pakketjes door buizen onder de grond verstuurd kunnen worden. Er zijn dan twee stations: een verzend- en een ontvangstation. De pakketjes worden met behulp van luchtdruk vanuit het verzendstation verstuurd, met een snelheid van 6 km/u verstuurt, naar een ontvangstation. Een prachtige CO2-neutrale oplossing dus. Een dergelijk luchtdrukbuizensysteem verbruikt uiteraard wel energie, en daarom worden er zonnepanelen op de stations geplaatst. Over energieverbruik gesproken: dat hebben ze ook uitgerekend. Dit bleek 0,62 kilo watt per uur te zijn, wat wel vijf keer minder is dan wat een elektrisch busje verbruikt.
Dit idee moest natuurlijk ook worden voorgelegd aan PostNL. Het team nam daarom contact op en wat bleek: ze vonden het een goed idee. Super! We kunnen niet wachten tot dit duurzame buizensysteem er is ;)
Het team won een volledig verzorgde reis naar Parijs, waar ze hun succes nog lekker konden vieren. Super leuk natuurlijk, en heel verdiend voor hun fantastische idee én uitvoering!
Bekijk hier de video van hun presentatie tijdens de finaledag van Artcadia.
Senna Dwars, Susan de Knoop, Veerle Friso & Sanne Bom
Ecolyceum in Deventer
Een landelijke techniek- en kunstwedstrijd waarbij leerlingen in teamverband werken aan een creatieve oplossing die antwoord geeft op een vraagstuk uit een stad in het jaar 2080. Dit doen ze onder begeleiding van een leraar op school. Deelnemers gaan in de lessen aan de slag met brainstormen, researchen en het bedenken van oplossingen. Het eindresultaat is een werkstuk in de vorm van een maquette, een schilderij of een ander kunstwerk.
https://www.artcadia.nl/default.aspxVoor de profielwerkstukkenwedstrijd Imagination at Work ontwikkelden Meijs, Puck en Janita zelf duurzame verf door oude verfresten van consumenten te hergebruiken. Hun onderzoek deden zij in samenwerking met het bedrijfsleven, namelijk onder begeleiding van Astrid Wijnbergen en Quido Kuiper van Koninklijke Van Wijhe Verf en Marloes van Gurp van Wydo. Lees er hier meer over.
Juryvoorzitter Roderik Potjer, hoofd Communicatie van de VNCI, sprak lovende woorden: “De jury koos voor deze winnaar vanwege de heldere presentatie met verrassende elementen. Het verhaal nam de kijker mee naar een gericht eindproduct waar gedegen onderzoek naar is gedaan.”
Na de online live finale werden de meiden beloond met de eerste prijs. Fantastisch gedaan!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Puck Imbens, Janita Sloof en Meijs van der Vliet
GSG Leo Vroman in Gouda
Een programma van Centrum JongerenCommunicatie Chemie (C3). Met deze profielwerkstukwedstrijd laat C3 jongeren ervaren hoe chemie en life sciences een bijdrage leveren aan oplossingen rondom maatschappelijke vraagstukken als duurzaamheid, klimaat en gezondheid.
https://imaginationatwork.nl/Jildou de Boer, Jan-Paul Metz en José Kooiker
Jongeren die meedoen aan dit project bouwen hun eigen zonneboot en racen tegen elkaar. Op die manier komen zij op leuke en interactie manier in contact met techniek, innovatie en duurzaamheid.
https://www.youngsolarchallenge.nl/Platform WOW en Rijkswaterstaat presenteerden dit jaar een mooie opdracht: maak een civiel kunstwerk klaar voor de toekomst. Om precies te zijn: voor 2050! Farah, Sacha, Taeke en Daniel kozen de Overtoomse Sluis, een brug in Amsterdam, en maakten deze klimaatbestendig met vette features zoals het water-bascule systeem en planten.
Om tot hun ontwerp te komen hebben ze heel goed onderzoek gedaan naar de problemen waar bruggen in 2050 mee te maken krijgen door klimaatverandering. Ook maakten zij een effectrapportage voor de directe omgeving. Wij zijn onder de indruk! De jury beloonde hun harde en goede werk met de Impactaward.
Benieuwd naar hun project? Dat waren wij ook! Grietje dook daarom samen met Farah, Sacha, Taeke en Daniel dieper de materie in tijdens een Techtalk.
Farah May, Sacha de Boer, Taeke Verbree en Daniel de Haan
Caland Lyceum in Amsterdam
Landelijke wedstrijd voor technasiumleerlingen (klas 3 havo en vwo). Iedere editie levert een ander bedrijf of organisatie een uitdagende opdracht. Tijdens Technasium Top Award is er aandacht voor beroepsoriëntatie en profielkeuze. Jaarlijks staat een andere betatechnische wereld centraal.
https://www.technasium.nl/technasium-top-award-voor-deelnemende-scholenAls het buiten donker wordt of er bijvoorbeeld een fikse regenbui losbarst, dan kunnen automobilisten vaak niet goed meer zien. Hoe zorg je ervoor dat het toch veilig blijft op de weg?
Team de gloeilampjes zijn met dit probleem aan de slag gegaan. Yaser, Merel, Lisa, Jamie, Hila en Jasmijn hebben zich goed in het onderwerp verdiept. Ook hebben ze de stoute schoenen aangetrokken en gebeld met bedrijven, waarna ze daar op bezoek gingen om met specialisten te praten. Ze kwamen uiteindelijk met een super slimme oplossing: een voorruit die - door een polariserende laag, die door sensoren geactiveerd wordt - veranderd in een soort nachtbril. Heel knap bedacht!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Een aantal van de ScienceMakers van 2020 hebben zelf een vlog gemaakt waarin ze vertellen over wat zij gepresteerd hebben. De vlogwedstrijd is gewonnen door deze kanjers!
Yaser al Shuwaili, Merel Bijl, Lisa Rouwenhorst, Jamie van Eijk, Hila Saqib, Jasmijn Driouich
OBS Jan Campert in Spijkenisse
Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken voor de wereld in 2050.
https://brightideas.generationdiscover.nl/Matthijs, Jan, Berend, Jorian, Lydia, Marc, Johannes, Jort en Rimmer deden met twee boten mee aan de Young Solar Challenge. Door tactiek, samenwerking en doorzetten wisten zij met een boot de eerste plek te bemachtigen, ook de andere boot was goed voor een podiumplek (3)
Matthijs de Bruin, Jan Joustra, Berend Tabak, Jorian Zwerver, Lydia van der Velde, Marc Taekema, Johannes Terwisscha van Scheltinga, Jort Dijkstra en Rimmer de Hoop
CSG Bogerman
Jongeren die meedoen aan dit project bouwen hun eigen zonneboot en racen tegen elkaar. Op die manier komen zij op leuke en interactie manier in contact met techniek, innovatie en duurzaamheid.
https://www.youngsolarchallenge.nl/Maria, Daan, Deen en Bram deden mee aan Viruskenner en bedachten het Virus Alert. Dit zorgt ervoor dat wanneer er een ernstige infectieziekte heerst, zoals nu ebola in Afrika, iedereen in dat gebied een bericht ontvangt. Daarin staat informatie over het virus dat aan de gang is én een link naar een website met meer info en waar je kunt chatten met iemand voor hulp.
Ulenhof College Doetinchem
Wedstrijd voor leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Leerlingen die meedoen aan de wedstrijd Viruskenner moeten een virus uitkiezen en deze grondig onderzoeken. Om vervolgens een oplossing te bedenken die besmetting en/of verspreiding van het virus voorkomen.
Team RICES – dat bestaat uit Isa, Emilia, Ryan en Rinze - bedacht een mooie oplossing om het Chikungunya-virus tegen te gaan. Doordat zij een field-lab hadden ontwikkeld waar zij uitgebreid onderzoek deden én een uitgebreid filmpje hadden gemaakt over hun ontwerpproces, wonnen zij binnen de categorie ‘Creativiteit’.
Het Chikungunya-virus wordt onder meer verspreid door muggen. En daarom heeft dit team een tie-dye-kledinglijn ontwikkeld die muggen afweert. Om dergelijke kleding te maken moet je bepaalde oliën en permethrine gebruiken. Maar ze kwamen er snel achter dat als je de kleding gaat wassen, de oliën en de permethrine er ook worden uitgewassen. Dus… om de effectiviteit te vergroten heeft team RICES ook een speciaal wasmiddel gemaakt, die ervoor zorgt dat de tie-dye-kleding muggen nog langer kan afweren. Dit speciale wasmiddel kan ook nog eens gebruikt worden voor normale witte was.
Super bedacht kanjers!
Isa Tieben, Emilia Warda, Ryan Gosselink en Rinze Buunk
Ulenhof College in Doetinchem
Viruskenner is een wedstrijd voor o.a. leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Jongeren die meedoen aan de Young Solar Challenge bouwen hun eigen elektrische zonneboot, zoeken zelf sponsoren en racen uiteindelijk tegen elkaar. Deelnemers hebben dit jaar voor het eerst de Elfstedentocht gevaren: The Ultimate Solar Boat Challenge. Een ware strijd, waarin de 200km route van de Elfstedentocht in vijf etappes zo snel mogelijk en volledig op zonne-energie afgelegd moest worden. Het Solarteam van het Drachtster Lyceum werd Nederlands Kampioen!
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Het komt vooral aan op tactiek! En goede samenwerking natuurlijk :) En wat ook niet vergeten mag worden, is een knap staaltje promoten. Hoe anders hadden zoveel sponsoren kunnen vinden? Dit maakte het mogelijk om de boot te kunnen maken!
De teamleden hebben zich vervolgens verdiept in vragen als: Hoeveel energie leveren de zonnepanelen? Op welk wattage kan de boot dan ook varen? Is er veel zon, is het half bewolkt of misschien zelfs zwaar bewolkt? En al de verzamelde data moest natuurlijk uitgebreid worden geanalyseerd. Ze hadden het er maar druk mee! Zelf om 23.00 uur ‘s avonds waren ze op de camping nog aan het rekenen met formules. Hierdoor wisten ze mooi wel hoe hard ze moesten varen om het meest optimale uit hun zonneboot te halen.
Al deze inspanningen waren niet voor niets. Het team heeft een waanzinnige prestatie neergezet!
Sybren Bos, Niek Terpstra, Thijs van der Burg, Jildou van der Hoek, Kris Dijksman, Juri Aliev, Jeffrey Huang en Jochum van Hattum
Het Drachtster Lyceum
Deze wedstrijd is voor jongeren van 14-17 jaar met als doel hen op een leuke en interactieve manier enthousiast te maken voor techniek. Ze bouwen zelf een zonneboot en racen tegen elkaar. Op deze manier komen ze niet alleen in contact met techniek, maar ook met innovatie en duurzaamheid. Bovendien spelen onder andere teamwork, tactiek, communicatie, begroten en sponsoring een belangrijke rol.
https://www.youngsolarchallenge.nl/Féline, Okke en Matthijs - ook wel bekend als team FOM! - bedachten de Waterwatch app. Deze app is voor een slim horloge waarmee mensen bewust worden gemaakt van hun waterverbruik. Met de app ben je altijd op de hoogte van je waterverbruik. Gebruik je veel water? Dan krijg je een melding. Wil je dan alsnog meer water gebruiken: dan betaal je extra belasting. Super slim! Het team bedacht er ook een pakkende slogan bij: ”Waterwatch, watch your water”. Dat is toch nét zo goed bedacht als hun innovatieve idee!
Grietje zocht het team op om meer te weten te komen over deze uitvinding. Én om Okke, Matthijs en Féline beter te leren kennen!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Okke Sanson, Matthijs Schrijvers en Féline Valter
Gooilandschool in Bussum
Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken voor de wereld in 2050.
https://brightideas.generationdiscover.nl/Leerlingen die meedoen aan de wedstrijd Viruskenner moeten een virus uitkiezen en deze grondig onderzoeken. Om vervolgens een oplossing te bedenken die besmetting en/of verspreiding van het virus voorkomen.
Joek, Fien, Viggo en Loes bedachten een oplossing om het West-Nijl virus, dat wordt verspreid door geïnfecteerde muggen, te bestrijden. Hiermee wonnen ze de hoofdprijs binnen de categorie ‘Social impact’.
Na grondig onderzoek en veel brainstormsessies bedacht het team de Aquamove. Een apparaat dat water laat bewegen, waardoor de muggen die het virus verspreiden daar niet meer eitjes kunnen leggen. Het is bedoeld voor vijvers. Het apparaat haalt lucht uit zijn omgeving en laat vervolgens bubbels vrij in het water. Het wordt aangedreven door zonne-energie en het team heeft er uiteraard ook voor gezorgd dat andere dieren er geen last van hebben.
“Ons project was heel leuk. Het was interessant om te leren hoe muggen het virus overbrengen en om iets te bedenken wat dat kan stoppen. Mijn groepje en ik hebben hard gewerkt en we zijn trots op ons eindresultaat.”, aldus Viggo. En terecht toppers!
Het team bouwde ook een prototype. Deze is te zien in dit filmpje, waarin ze ook hun oplossing uitleggen. En bekijk ook de die het team ontwierp:
Joek Feij, Fien van Doorn, Viggo Kleijn en Loes Hin
Keizer Karel College in Amstelveen
Viruskenner is een wedstrijd voor o.a. leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Nauli, Tijmen, Ellen-Fay en Edward gingen aan de slag en bedachten een preventiemethode voor virussen: het Virusalert! Wanneer je een land binnenkomst waar een gevaarlijk virus heerst, ontvang je automatisch een SMS-bericht. In dit bericht vind je welk virus er heerst en kun je doorklikken naar een website/app voor meer informatie over het virus en wat je ertegen kunt doen. Super knap bedacht! Het leverde team TEEN de winst op binnen de categorie Beste inhoudelijk ontwerp. Presentator Dennis Weening sprak hen hierover tijdens een digitaal interview!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Nauli Brand van Straaten, Tijmen Dop, Ellen-Fay de Coninck en Edward Moss
Keizer Karel college in Amstelveen
Viruskenner is een wedstrijd voor onder andere leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Stijn heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen deeltjesgrootte van organisch kunstmest en de invloed daarvan op de concentratie opgeloste stoffen wanneer het in water gedaan wordt. Het organisch materiaal dat hij hiervoor gebruikt heeft is hooi. Hiernaast heeft hij ook gekeken naar het effect van het gebruik van hooi op de mogelijkheid van de grond om water vast te houden. Want dat zou kunnen betekenen dat er bij gebruik van hooi in de grond minder water gebruikt hoeft te worden door boeren.
Voor zijn onderzoek heeft hij hooi vermalen en opgelost. Zijn verwachting klopte met de uitkomst: kleinere deeltjes lossen beter op in water. Echter, is dit niet altijd beter voor de grond: een teveel aan voedingsstoffen kan leiden tot uitspoeling. ‘De grootte van de deeltjes zal aangepast moeten worden aan de grond’, aldus Stijn. Dit is waarom ‘Size Matters’! Zo is te lezen op de website van Wetsus.
Met zijn knappe onderzoek en het profielwerkstuk dat hij schreef, won hij bij de Dutch Junior Water Prize. Door zijn winst mocht Stijn ook meedoen aan het internationale vervolg: de Stockholm Junior Water Prize. Voor deze wedstrijd heeft Stijn vervolgonderzoek gedaan om te kijken of hooi ook de bodemstructuur verbeterd. Hij is hierbij begeleid vanuit Wetsus, onderzoeksinstituut voor watertechnologie in Leeuwarden.
Een ontzettend relevant onderzoek, goed bezig Stijn!
Stijn Wiersma
Bornego College Lyceum in Heerenveen
Nationale wedstrijd voor scholieren over waterinnovatie. Meedoen kan met profielwerkstuk of meesterproef. De winnaar mag meedoen aan de Stockholm Junior Water Prize in Zweden!
https://www.wetsus.nl/djwp/Hanna, Reinard en William hebben hun onderzoek gedaan aan de Universiteit van Amsterdam rondom fosfaatrecycling uit afvalwater. De onderzoeksresultaten hebben ze gepresenteerd bij de profielwerkstukkenwedstrijd Imagination at Work, waar ze als winnaar uit de bus kwamen.
Bij hun onderzoek zijn ze begeleid door Steven Beijer, die al jaren als expert is aangesloten bij de wedstrijd. Schooljaar 2021/22 was zijn laatste jaar, en dat heet hij met een knaller mogen afsluiten met het winnende team. Super!
Voor hun onderzoek hebben ze twee fosfaatzouten (struviet en vivianiet), waarmee je het fosfaat uit het afvalwater kunt halen, vergeleken bij verschillende temperaturen op basis van neerslagefficiëntie en duurzaamheid.
Ze hebben een onderzoeksverslag in de vorm van een scientific article gemaakt, met alle onderdelen die in een bèta-onderzoek naar voren komen. Het laat zien welke conclusies ze hebben getrokken met betrekking tot de vraag welk fosfaatzout (struviet/vivianiet) een betere methode is voor fosfaatverwijdering uit afvalwater. Daarnaast representeert het alles wat ze geleerd hebben in die maanden over onderzoek doen en samenwerken!
De jury was onder de indruk van de vormgeving en diepgang van hun profielwerkstuk! Na dit lovende commentaar heeft het drietal natuurlijk mooie afdrukken laten maken, zodat ze een mooi onderzoeksverslag als herinnering hebben. En terecht! :)
Goed gedaan kanjers!
Hanna van den Brink, Reinard van Lent & William van Hell
Van Lodenstein College in Amersfoort
Imagination at Work is een wedstrijd voor havo- en vwo-leerlingen die een profielwerkstuk willen maken rondom duurzaamheid. Experts uit de chemie en life sciences leveren een kader waarin leerlingen hun eigen opdracht vormgeven. De projecten hebben raakvlakken met onderwerpen als voeding, klimaat en energie.
https://imaginationatwork.nl/Isa Martens, Marjolein van de Steenoven, Tuan Marijnissen en Bart Reuvers
Landelijke wedstrijd voor technasiumleerlingen (klas 3 havo en vwo). Iedere editie levert een ander bedrijf of organisatie een uitdagende opdracht. Tijdens Technasium Top Award is er aandacht voor beroepsoriëntatie en profielkeuze. Jaarlijks staat een andere betatechnische wereld centraal.
https://www.technasium.nl/technasium-top-award-voor-deelnemende-scholenLeerlingen die meedoen aan de wedstrijd Viruskenner moeten een virus uitkiezen en deze grondig onderzoeken. Om vervolgens een oplossing te bedenken die besmetting en/of verspreiding van het virus voorkomen.
David, Ires, Nina en Sara kozen het West-Nijl virus, dat wordt verspreid door geïnfecteerde muggen, en bedachten maar liefst twee ideeën! Hiermee wonnen ze de hoofdprijs binnen de categorie ‘Onderzoek & Onderbouwing’.
Hun eerste idee was om een stofje dat muggen afweert toe te voegen aan verzorgingsartikelen, zoals shampoo, douchegel of zonnebrandcrème. Super slim natuurlijk. Want door het gebruik van deze verzorgingsartikelen kan worden voorkomen dat muggen je steken en infecteren met bijvoorbeeld het West-Nijl virus. De cosmeticalijn die zij bedachten heet: ‘FLUGA, protect while caring’. Ze ontwierpen ook zelf het logo voor dit product:
Het andere idee was om een apparaat te ontwikkelen dat gebruikt kan worden om stilstaand water te laten bewegen. Waarom? Nou, omdat muggen hun eitjes leggen in stilstaand water. Ze zijn hierover in gesprek gegaan met een dieren-expert. Want ze wilden natuurlijk wel weten dat andere dieren hier geen last van zouden hebben. En, uiteraard, hoe effectief hun apparaat zou kunnen zijn. Volgens deze expert kan het apparaat waarschijnlijk niet goed gebruikt worden in slootjes of meren. Máár dat het wel heel effectief kan zijn wanneer het gebruikt wordt in bijvoorbeeld regentonnen en autobanden. Door het water in deze voorwerpen in beweging te brengen, zullen er aanzienlijk minder plekken zijn waar muggen hun eitjes kunnen leggen. En je begrijpt: minder eitjes, minder muggen, minder infecties. Super bedacht toppers!
Het team bouwde ook nog een website met informatie over het West-Nijl virus en hun cosmeticalijn. Cool! Bekijk het hier.
Hier wilden wij natuurlijk meer van weten! We ontmoetten de winnaars samen met wedstrijdcoördinator Wilco Zwennis, van Stichting Technasium, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Het filmpje vind je in de carrousel bovenaan deze pagina.
David Oosterveld, Ires Polman, Nina Klomp en Sara ten Camp
Ulenhoff College in Doetinchem
Viruskenner is een wedstrijd voor o.a. leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Klimaatverandering zorgt ervoor dat de wereld er straks anders uitziet. Hoe moeten we in 2080 omgaan met zaken als water, milieu & ruimte, infrastructuur en gebouwen? Met het project ZEETEELT bedacht dit team van Tuinbouwschool Melle, voor de wedstrijd Artcadia, een zeer creatieve en duurzame oplossing. Grote zeshoekige drijvende pontons, gemaakt van plastic afval uit de oceanen, vormen de basis van dit mooie project dat tuinieren en landbouw op zee mogelijk maken.
Tuinbouwschool Melle
Landelijke techniek- en kunstwedstrijd voor leerlingen in 2 havo/vwo. Leerlingen werken in teams aan creatieve oplossingen die antwoord geven op vraagstukken uit een stad in het jaar 2080, op het gebied van water, milieu& ruimte, infrastructuur en gebouwen.
https://www.artcadia.nl/Steef, Romy, Suus en Wiebe kregen de opdracht een infrastructureel kunstwerk op duurzame manier te vervangen of te renoveren. Ze bedachten een modulair waterrad om de waterstroming bij een stuw te gebruiken om energie op te wekken. De opgewekte energie is vervolgens voor de sluis te gebruiken. Het was een vet leuke opdracht liet Steef weten. En dat was te zien in het eindresultaat! Dit team won in de categorie Creativiteit én de Publieksprijs. Fantastisch gedaan!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Steef Broeder, Romy Burger, Suus Daverveld en Wiebe Jonkers
Mondial College in Nijmegen
Landelijke wedstrijd voor technasiumleerlingen (klas 3 havo en vwo). Iedere editie levert een ander bedrijf of organisatie een uitdagende opdracht. Tijdens Technasium Top Award is er aandacht voor beroepsoriëntatie en profielkeuze. Jaarlijks staat een andere betatechnische wereld centraal.
https://www.technasium.nl/technasium-top-award-voor-deelnemende-scholenTeam SGH heeft zich tijdens de voorronde van de Shell Eco-marathon gekwalificeerd voor dé grote finale in Londen, waaraan 25 landen wereldwijd hebben meegedaan. Deze middelbareschoolleerlingen hebben zich heel goed staande weten te houden tussen alle andere talentvolle, internationale jongeren – van zowel middelbare scholen, hogescholen én universiteiten – en wisten als enige Nederlandse team ontzettend knap een valide resultaat te boeken in hun klassement.
Joey Derks, Aurelia Wurpel, Berend van Bolhuis, Emma Wiegers, Friso Boeder, Guus van Wingerden, Jochem Tinbergen, Valentine Ketting, Marlou van Rossum, Matthijs Odding, Max Tangelder, Roeland Jetten, Teun Hooft en Liselot van Steekelenburg
Stedelijk Gymnasium Haarlem
Internationale studentenwedstrijd op het gebied van innovatie, technologie en duurzaamheid. Deelnemers bouwen een auto op zonne-energie en gaan met elkaar de strijd aan in de finalerace.
https://www.shell.nl/sustainability/de-samenleving-en-shell/onderwijs/shell-eco-marathon.htmlNikki en Elise hebben onderzoek gedaan naar biomimicry. Een onderzoeksvorm waarbij de natuur als inspiratie dient bij het oplossen van hedendaagse problemen. Specifiek hebben zij onderzocht welke systemen en mechanismen kunnen worden toegepast voor duurzame en effectieve waterzuivering. De dames beseften zich dat het plastic probleem opgelost kan worden door een waterzuiveringsinstallatie van hoge kwaliteit. Na jaren van evolutie te hebben ondervonden, heeft de natuur efficiënte systemen kunnen ontwikkelen die de mens als inspiratie kan gebruiken voor waterfiltratie. Enorm knap! Ze schreven hier hun profielwerkstuk over en sleepten daarmee de winst in de wacht bij de Dutch Junior Water Prize.
We zochten Nikki en Elise op!
Nikki van Haasteren en Elise Hornstra
Haarlemmermeer Lyceum in Hoofddorp
Een nationale wedstrijd voor scholieren tussen de 15 en 19 jaar en draait om het beste idee voor waterinnovatie. Als scholier kun je ondersteuning krijgen van een waterexpert. De winnaar mag meedoen aan de Stockholm Junior Water Prize in Zweden! Je kunt aan de wedstrijd meedoen met je profielwerkstuk of een meesterproef. Dutch Junior Water Prize is een initiatief van Platform WOW en Wetsus.
https://platformwow.nl/over-platform-wow/dutch-junior-water-prizeHet gemiddelde energieverbruik van mensen ligt in Nederland vrij hoog. Team Limfay – bestaande uit Anouk, Willemijn, Lexie, Iva, Indy en Frederique - hebben daar een duurzame en slimme oplossing gevonden. Het heet: GSO. Dit staat voor Gezond Stroom Opwekken.
Het is een horloge die door beweging stroom opwekt. De opgewekte stroom kun je in een kastje bewaren en gebruiken in huis. Zo laat je bijvoorbeeld heel gemakkelijk je mobiele telefoon op. Wat een top idee!
Team Limfay vond de wedstrijd geweldig en vond het een heel leuk project om samen aan te werken. Ze zijn nog steeds trots op hun behaalde resultaat. Logisch! Dat zouden wij ook zijn :)
Anouk, Willemijn, Lexie, Iva, Indy, Frederique
Geert Groteschool in Zwolle
Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken voor de wereld in 2050.
https://brightideas.generationdiscover.nl/Hoe bestrijd je nou een virus dat ontzettend veel infecties veroorzaakt? Milou, Pien en Suze hadden een ontzettend slim idee! Ze maakten een deurklink met UVC-licht erin; een licht dat bacteriën en virussen doodt. Dit leverde de meiden de winst op in de categorie Grootste maatschappelijke impact.
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Milou van Roekel, Pien Toebes en Suze van Eerden
Ulenhof college, Doetinchem
Viruskenner is een wedstrijd voor onder andere leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Milly Brumwell, Max Boot en Oscar Out
Landelijke wedstrijd voor technasiumleerlingen (klas 3 havo en vwo). Iedere editie levert een ander bedrijf of organisatie een uitdagende opdracht. Tijdens Technasium Top Award is er aandacht voor beroepsoriëntatie en profielkeuze. Jaarlijks staat een andere betatechnische wereld centraal.
https://www.technasium.nl/technasium-top-award-voor-deelnemende-scholenGuus, Robin, Isis, Sophie en Nicolaas vormden het team Live Good uit plusklas 6/7 van de Arnhorst in Velp. Ze bedachten de Tree Village: een boomhuttendorp van gerecycled plastic in het midden van een bos. Fantastisch! Op deze manier hoeven er nooit meer bomen gekapt te worden voor woningen.
Het team vond het erg leuk om na te denken over een duurzame woning in de toekomst. Toppers!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Guus Aldewereld, Robin Everhartz, Nicolaas Menz, Sophie Schut en Isis van Wijk
De Arnhorst in Velp
Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken voor de wereld in 2050.
https://brightideas.generationdiscover.nl/Het GreenDreamTeam had bij Technasium Top Award (TTA) voor opdrachtgever OTIB/WijTechniek (Technische Installatiebranche) een briljant warmteplan gemaakt om een revalidatiecentrum binnen vijf jaar van gas vrij te krijgen. Meinke, Sarah en Lieke bedachten het innovatieve luxaflex-systeem Solar-Catch2, waarmee het mogelijk is om zonne-energie op te vangen en te gebruiken. Daarnaast isoleren zij en maken ze gebruik van bestaande warmtetechnieken zoals zonnepanelen. Het idee voor de toekomst is om over te stappen op waterstof. GreenDreamTeam won de vwo-opdracht.
Bonhoeffer College Enschede
Landelijke wedstrijd voor technasiumleerlingen (klas 3 havo en vwo). Iedere editie levert een ander bedrijf of organisatie een uitdagende opdracht. Tijdens Technasium Top Award is er aandacht voor beroepsoriëntatie en profielkeuze. Jaarlijks staat een andere betatechnische wereld centraal.
https://www.technasium.nl/technasium-top-award-voor-deelnemende-scholenAnn en Britt kwamen tot de conclusie dat we nu te maken hebben met de volgende problemen:
Ze bedachten maar liefst drie slimme oplossingen voor een duurzame toekomst. Namelijk een auto die rijdt op koeienmest, extra bomen langs de weg en een vangrail van lavasteen die de CO2 opvangen. Super slim meiden!
Ann Verweij en Britt Coersen
I.K.C. de Regenboog
Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken voor de wereld in 2050.
https://brightideas.generationdiscover.nl/Jongeren die meedoen aan de Young Solar Challenge bouwen hun eigen elektrische zonneboot, zoeken zelf sponsoren en racen uiteindelijk tegen elkaar. Er deden dit jaar 24 teams mee. Het Solarteam van het Drachtster Lyceum – bestaande uit Thijs, Thomas, Sybren en Jeffrey - werd dit jaar Nederlands Kampioen!
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Nou: door hun ruime ervaring én een heleboel rekenwerk... want daardoor wisten ze precies hoeveel gas je moest geven om de energie van de accu’s optimaal te kunnen benutten.
Het was nogal een flinke klus en ze hebben er enorm veel tijd en energie in gestoken. Maar onder andere hun uithoudingsvermogen, hun wendbaarheid en hun tactiek legde hen geen windeieren. Het leverde uiteindelijk de winst van de Young Solar Challenge op!
Een fantastische prestatie, hier wilden we meer over te weten komen. Dennis Weening door daarom dieper de materie in met de teamleden, tijdens een Techtalk bij Scheltema in Leiden. Het filmpje bekijk je in de carrousel bovenaan deze pagina.
Social Battle om de publieksprijs
In een wedstrijd aangaan is het team goed! Ze wonnen ook de publieksprijs, bekijk het hier.Thijs van der Burg, Thomas de Meer, Sybren Bos en Jeffrey Huang
Het Drachtster Lyceum
Deze wedstrijd is voor jongeren van 14-17 jaar met als doel hen op een leuke en interactieve manier enthousiast te maken voor techniek. Ze bouwen zelf een zonneboot en racen tegen elkaar. Op deze manier komen ze niet alleen in contact met techniek, maar ook met innovatie en duurzaamheid. Bovendien spelen onder andere teamwork, tactiek, communicatie, begroten en sponsoring een belangrijke rol.
https://www.youngsolarchallenge.nl/Een sportschool die energie opwekt. Klinkt goed hè!? Dat is precies waarom Norah en Noortje - ook wel bekend als team SMARTS - dit bedachten tijdens hun deelname aan de bright ideas challenge. De sporttoestellen zijn gemaakt van gerecyclede materialen en je wekt energie op door te sporten. Neem bijvoorbeeld een fietsapparaat dat de opgewekte energie doorzet naar de lampen in de sportschool. Ook is het gebouw uiteraard voorzien van zonnepanelen voor extra energie. En niet alleen de sportschool, maar heel de buurt kan gebruik maken van de opgewekte energie. Wat een briljant idee!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Norah van den Bos en Noortje Spiering
Fridtjof Nansen Rotterdam
Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken voor de wereld in 2050.
https://brightideas.generationdiscover.nl/De Electric-girlz deden mee aan Technasium Top Award (TTA) en zijn aan de slag gegaan voor opdrachtgever OTIB/WijTechniek (Technische Installatiebranche). De opdracht van afgelopen seizoen was om een flat, binnen vijf jaar, van gas los te krijgen. En nee… die flat mochten ze niet eerst plat gooien en een nieuwe neerzetten ;) Esmeralda, Aliene, Floor en Ryanne hebben enorm veel onderzoek gedaan en wisten uiteindelijk te bedenken hoe zij dit voor elkaar konden krijgen aan de hand van bestaande middelen. Ze wonnen de havo-opdracht.
CSG Liudger Raai
Landelijke wedstrijd voor technasiumleerlingen (klas 3 havo en vwo). Iedere editie levert een ander bedrijf of organisatie een uitdagende opdracht. Tijdens Technasium Top Award is er aandacht voor beroepsoriëntatie en profielkeuze. Jaarlijks staat een andere betatechnische wereld centraal.
https://www.technasium.nl/technasium-top-award-voor-deelnemende-scholenXander Becking, Emma Wiegers, Aurelia Wurpel, Claire van Vulpen, Dunya Schotman, Isa van Gastel, Jip Roerink. Joey Derks, Laurens van Schreven, Liselot van Steekelenburg, Louw Feenstra, Lucas van Rens, Marlou van Rossum, Matthijs Odding, Max Tangelder en Roeland Jetten
Stedelijk Gymnasium Haarlem
Internationale studentenwedstrijd op het gebied van innovatie, technologie en duurzaamheid. Deelnemers bouwen een auto op zonne-energie en gaan met elkaar de strijd aan in de finalerace.
https://www.shell.nl/sustainability/de-samenleving-en-shell/onderwijs/shell-eco-marathon.htmlLeerlingen die meedoen aan de wedstrijd Viruskenner moeten een virus uitkiezen en zich hier acht weken lang grondig in verdiepen. Als echte onderzoeker/viroloog, om tot een oplossing te komen die besmetting en/of verspreiding van het virus kan voorkomen. Én hoe informatie hierover gecommuniceerd kan worden aan een bepaalde doelgroep.
Opdrachtgever binnen deze competitie is de afdeling viroscience van het ErasmusMc. Leerlingen kunnen tijdens het project een masterclass volgen verzorgd door virologen en worden tijdens het project ondersteunt door artsen in opleiding.
Xinxin, Sergio, Olivier en Tamara bedachten een preventiemiddel voor het Norovirus. Hiermee wonnen ze de hoofdprijs binnen de categorie “Beste inhoud en onderzoek”.
Het Norovirus is een ontsteking van de darmen, ook wel buikgriep genoemd, en is zéér besmettelijk. De meeste mensen zijn na een paar dagen weer beter, maar bij jonge kinderen kan het langer duren. Inentingen of medicijnen om dit virus te voorkomen bestaan niet, dus super goed om over manieren na te denken waarmee je kunt proberen om het niet te krijgen!
Om verspreiding van een virus te voorkomen, is hygiëne natuurlijk heel belangrijk. Dus: blijf schoon! Het team bedacht dat door het gebruik van leuke zeepjes de kans het grootst is om (snelle) verspreiding tegen te gaan. Na een fikse brainstorm is het besluit genomen om dinozeepjes te ontwikkelen, en deze hebben ze daarna ook zelf gemaakt.
Ook maakten ze pamfletten om de informatie goed te kunnen verspreiden.
Fantastisch!
In dit filmpje leggen ze hun project uit:
Xinxin Wang, Sergio Verheijen, Olivier Bogaerds en Tamara Hasson
Keizer Karel College in Amstelveen
Viruskenner is een wedstrijd voor havo/vwo-leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
Viruskenner is een internationaal project. Belangrijk; want virussen beperken zich immers niet tot landgrenzen. Scholen uit Suriname, Italie en vanaf schooljaar 2022/23 ook België doen aan deze competitie mee. Gedurende deelname aan het project wisselen leerlingen uit de verschillende landen onderling online ideeën en feedback uit.
Het hantavirus komt in de hele wereld voor, wordt overgebracht door verschillende soorten knaagdieren en kan bij mensen tot vervelende infecties leiden. Daar zit niemand op te wachten! Jens, Sander en Stan bedachten hier een slimme oplossing voor: ze ontwikkelden een muizenval met daarin een urinesensor die het virus herkent. Als de test positief is, dan worden de muizen op diervriendelijke wijze gedood. Met deze uitvinding sleepte dit topteam binnen de categorie Creativiteit de hoofdprijs in de wacht!
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Jens van Wayenburg, Sander den Boer en Stan Twaalfhoven
Keizer Karel college in Amstelveen
Viruskenner is een wedstrijd voor onder andere leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Leerlingen die meedoen aan de wedstrijd Viruskenner moeten een virus uitkiezen en zich hier acht weken lang grondig in verdiepen. Als echte onderzoeker/viroloog, om tot een oplossing te komen die besmetting en/of verspreiding van het virus kan voorkomen. Én hoe informatie hierover gecommuniceerd kan worden aan een bepaalde doelgroep.
Opdrachtgever binnen deze competitie is de afdeling viroscience van het ErasmusMc. Leerlingen kunnen tijdens het project een masterclass volgen verzorgd door virologen en worden tijdens het project ondersteunt door artsen in opleiding.
Het team van Luce en Prothoma bedacht een oplossing om besmetting met het “tick-borne encephalitis” (TBE-) virus tegen te gaan. Met hun idee, waarmee ze zich hebben gericht tot kinderen, wonnen ze de hoofdprijs binnen de categorie “Creativiteit”.
Het TBE-virus kan hersen(vlies)ontsteking veroorzaken, en wordt overgedragen door tekenbeten. Er bestaat een vaccin dat voor 95% bescherming geeft, maar voorkomen is natuurlijk nog beter!
Om tot hun oplossing te komen heeft het team diepgaand onderzoek gedaan en een mindmap gemaakt. Hier ontstonden verschillende ideeën uit.
'Tijdens het creatieve proces liepen ze even vast, maar konden deze moeilijke fase in het proces met elkaar oplossen. Uiteindelijk hebben ze een innovatief en nieuw preventiemiddel bedacht, echt knap!', aldus de docente die hen begeleid heeft tijdens het project.
Ze kwamen uiteindelijk met het geweldige idee om kinderen tijdens een sprookjeswandeling, in het Amsterdamse Bos, te informeren over (de gevaren van) tekenbeten. Zo leren kinderen hier op een leuke, speelse manier meer over én weten ze hoe ze zichzelf kunnen beschermen hiertegen. De wandeling bestaat uit vijf verschillende onderdelen, in de vorm van een stripverhaal, die elk een verschillend thema behandelen.
Fantastisch bedacht en uitgevoerd!
Luce Estoppeij en Prothoma Das
Damstede Lyceum in Amsterdam
Viruskenner is een wedstrijd voor havo/vwo-leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken. Viruskenner is een internationaal project. Belangrijk; want virussen beperken zich immers niet tot landgrenzen. Scholen uit Suriname, Italie en vanaf schooljaar 2022/23 ook België doen aan deze competitie mee. Gedurende deelname aan het project wisselen leerlingen uit de verschillende landen onderling online ideeën en feedback uit.
https://www.viruskenner.nl/Krim-Congo is een virale infectie veroorzaakt door een tekenbeet, dat bij mensen over het algemeen leidt tot een zeer ernstig ziektebeeld. Daar móest iets aan worden gedaan, vonden Bas, Levi, Ari en Mandy. Daarom ontwikkelden zij voor Viruskenner het teek afwerend wasmiddel, met daarin onder meer geuren waarvan teken weg blijven. Zij hebben zelf testjes uitgevoerd op echte teken; met succes!
Bas Kaptijn, Levi van Telgen, Ari Hassan en Mandy Vellema
Ulenhof College Doetinchem
Wedstrijd voor leerlingen in klas 2 van het Technasium. Er wordt gevraagd om een preventieadvies of preventiemethode waarmee een besmetting met een (exotisch) virus kan worden voorkomen. Leerlingen worden uitgedaagd een innovatieve oplossing te bedenken.
https://www.viruskenner.nl/Luuk en Bram zaten in het winnende team van de innovatiewedstrijd Junior Innovation Challenge (JIC) en noemen hun technologie Human Pressing Energy (HPE). Dit team vond dat er nog veel te weinig gedaan wordt met de energie van mensen. Daarom bedachten zij een slimme vloer, die bestaat uit platen onder de grond die kort inzakken wanneer er iemand op staat. Op deze manier wordt er, met behulp van piëzo deeltjes, energie opgewekt. Binnen de JIC werden leerlingen van 10-16 jaar (po/vmbo/havo/vwo) uitgedaagd om met een innovatief idee aan de slag te gaan. Zo maakten zij kennis met het bedrijfsleven én innovatief denken. In schooljaar 2019/2020 is de JIC verder gaan als nieuwe Vakkanjer challenge voor het po.
Luuk Mol en Bram Kiel
De Amersfoortse Berg
Vakkanjer Junior is wat voorheen de Junior Innovation Challenge was. Vakkanjer Junior is een innovatiewedstrijd voor leerlingen uit groep 7 & 8 waarbinnen zij hun vakmanschap ontdekken. Met echte opdrachten, voor een landelijke opdrachtgever.
https://vakkanjers.nl/Meinke, Nynke en Pjotr hebben voor hun meesterproef (het profielwerkstuk voor het Technasium) onderzoek gedaan naar hoe je natrium uit water kunt halen, zodat het circulair gebruikt kan worden – en dus waterschaarste kan voorkomen - in de glastuinbouw. Ze bedachten een manier en hebben dit experimenteel onderzocht. De resultaten bieden mooie en ook onverwachte perspectieven, zelfs breder dan het eerste onderzoeksdoel. Een knap staaltje waterinnovatie!
Ze wonnen de Dutch Junior Water Prize en daarmee kwalificeerden zij zich voor het internationale vervolg: de Stockholm Junior Water Prize. Dit event vond plaats in de laatste week van augustus 2022, in aanwezigheid van Kroonprinses Victoria.
Meinke, Nynke en Pjotr hebben een jaar lang onderzoek gedaan onder begeleiding van Jim van Ruijven van de Universiteit Wageningen. Hij kwam met de onderzoeksvraag en zij bedachten om algen te gebruiken. Want, zo vertellen zij: 'Algen zijn best cool; we kunnen ze eten, gebruiken voor energie en, letterlijk, niet zonder ze leven. Ze zijn namelijk de belangrijkste zuurstofleverancier van onze aarde. Omdat ze al een oplossing bieden voor zoveel problemen, dachten we: wat kunnen ze nog meer doen? Het antwoord: ons helpen waterschaarste op te lossen.'
Benno Berendsen, de docent die hen begeleid heeft, gaf terecht aan zeer onder de indruk te zijn van het team en hun prestaties: 'Het team bestaat uit drie leden die elk een eigen stempel drukken op het resultaat. Daarbij vullen ze elkaar perfect aan, geven elkaar daarin de ruimte, en laten elkaar daarin stralen. Het team pikt kleine aanwijzingen snel en goed op waardoor een steile leercurve ontstaat.'
Berendsen vervolgt : 'Met hun project hebben ze NOS Stories gehaald op 7 augustus, een item op primetime in het Radio 1 Journaal op 8 augustus en een live interview in de Ontbijtshow op Radio 2 op 9 augustus. Wetenschap is één ding, maar het is ook belangrijk om anderen mee te nemen in het werk: communicatie. Daarin is dit team zeker geslaagd!'
Indrukwekkend! Goed bezig Meinke, Nynke en Pjotr.
Samenvatting van het project
Algen hebben laten zien dat ze allround probleemoplossers zijn; ze kunnen worden gebruikt als voedsel, biobrandstof en bron van schone lucht. De meesterproef ‘Het Groene Goud vs. Zout’ onderzocht of halofiele algen ook het waterschaarste-probleem kunnen oplossen: kunnen ze selectief natrium verwijderen zodat zoutwater een nieuwe waterbron kan worden? Na het uitvoeren van het hoofdexperiment en het analyseren van algengroei en microscopische foto's bleek de conclusie positief. Dit resultaat biedt perspectief voor een kansrijke toekomst met algen als nieuwe ontziltingsmethode. Het gebruik van algen zal de ecologische voetafdruk en financiële kosten van ontzilting aanzienlijk verminderen, waardoor het proces duurzamer wordt en een betere bijdrage levert aan de toekomst van onze aarde. Kortom: met dit groene goud verslaan we het zout!
Bekijk ook de video die ze gemaakt hebben over het project:
Meinke van Oenen, Nynke Bats en Pjotr de Haan
Bonhoeffer College in Enschede
Dutch Junior Water Prize is een nationale wedstrijd voor scholieren tussen de 15 en 19 jaar en draait om het beste idee voor waterinnovatie. Als scholier kun je ondersteuning krijgen van een waterexpert. De winnaar mag meedoen aan de Stockholm Junior Water Prize in Zweden! Je kunt aan de wedstrijd meedoen met je profielwerkstuk of een meesterproef. Dutch Junior Water Prize is een initiatief van Platform WOW en Wetsus.
https://www.wetsus.nl/djwp/Ieder jaar daagt de Nationale Biologie Olympiade talentvolle vo-scholieren uit om het beste uit zichzelf te halen. Na twee voorrondes wisten negentien biologietalenten een plek te bemachtigen in de finaleweek. Tijdens deze week volgden de finalisten diverse colleges en moesten zij toetsen maken over uiteenlopende biologie-onderwerpen. Zoals bijvoorbeeld de klassieke thema’s zoals plantenanatomie en genetica, maar ook actuele onderwerpen zoals CRISPR-Cas en het coronavirus.
Samantha, Lars, Jarik en Faas deden dit het allerbest, en mochten daarom Nederland vertegenwoordigen tijdens de internationale ronde. En ook daar scoorden zij fantástisch: alle vier mochten zij een bronzen medaille in ontvangst nemen.
De Biologie Olympiade is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Samantha Li, Lars Hamelijnck, Jarik Stoutjesdijk en Faas Brouwer
Een uitdagende biologiewedstrijd voor alle havo- en vwo-leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. In drie wedstrijdronden wordt getoetst op kennis, inzicht en vaardigheden in de biologie. De vier winnaars mogen Nederland vertegenwoordigen op de Internationale Biologie Olympiade.
https://www.biologieolympiade.nl/Door heel Nederland vinden elk jaar wedstrijden plaats op het gebied van wetenschap, technologie en maken. De meest ingewikkelde berekeningen, geniale ontdekkingen, briljante uitvindingen, toffe ideeën en bijzondere concepten komen één keer per jaar samen. Alle winnaars van deze wedstrijden worden dan namelijk namens Nederland gehuldigd tijdens de ScienceMakers Awards.