Nullen & Enen
Een wereld zonder computers kunnen wij ons niet meer voorstellen en programmeren is de nieuwe wereldtaal.
Een wereld zonder computers kunnen wij ons niet meer voorstellen en programmeren is de nieuwe wereldtaal.
Bij de Van Melsenprijs werden Sam en Jelle eerste met hun profielwerkstuk ‘Duurzaam longboard’. Ze onderzochten of ze een longboard zouden kunnen maken op een volledig duurzame manier, uit zoveel mogelijk gerecycelde materialen. Bij de internationale wedstrijd behaalden ze brons in de categorie engineering.
Sam Voncken en Jelle Feitsma
De ICYS is een wetenschapswedstrijd waarin middelbare scholieren tussen de zeventien en negentien jaar een werkstuk voorbereiden en deze presenteren aan een internationale vakjury. De scholieren bepalen zelf het onderwerp van het werkstuk, maar het heeft in elk geval betrekking op één van de volgende disciplines: wiskunde, informatica, natuurkunde of ecologie.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/icys/De European Girls’ Mathematical Olympiad (EGMO) is een Europese wiskundewedstrijd voor meisjes die in 2012 is gestart. In Nederland kunnen meisjes door mee te doen aan de competitie die georganiseerd wordt vanuit de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade, zich kwalificeren voor deze internationale ronde.
En dat is precies wat Allie, Katya, Lieke en Wietske hebben gedaan. Een fantastische prestatie!
Deze toppers mochten Nederland vertegenwoordigen bij de EGMO in Eger, Hongarije. Op de twee wedstrijddagen op 8 en 9 april 2022 kregen zij steeds drie superlastige wiskunde-opgaven. Op elke wedstrijddag kregen ze hiervoor vier en een half uur de tijd.
Allie wist een zilveren medaille te winnen, en liet hiermee driekwart van de deelneemsters achter zich. Teamgenoot Katya loste één van de opgaven foutloos op en verdiende daarmee een eervolle vermelding.
Allie Zong, Katya Nikitchenko, Lieke van Dam en Wietske de Vos
Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven (Allie), Huygens Lyceum in Eindhoven (Katya), Heerbeeck College in Best (Lieke) en Zaanlands Lyceum in Zaandam (Wietske)
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 1 t/m 5 voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde. Met de speelse maar uitdagende opgaven worden de creativiteit en wiskundig inzicht van de leerlingen getest. Speciaal voor meisjes wordt jaarlijks de European Girls’ Mathematical Olympiad georganiseerd.
https://wiskundeolympiade.nl/Leerlingen die meedoen aan de Wiskunde Olympiade worden aan de hand van pittige selectietoetsen, in verschillende rondes, toegeleid naar de nationale eindronde. Deze vond begin juni 2021 plaats en leverde de top-6 op die Nederland vertegenwoordigd heeft bij de Internationale Wiskunde Olympiade. Een jaarlijkse wedstrijd voor teams van zes scholieren uit ongeveer 100 landen.
Hylke, Kees, Casper, Jelle, Kevin en Thian vormden met elkaar het Nederlandse team bij de internationale ronde, die werd gecoördineerd vanuit Rusland. Het 7 dagen durende event vindt normaal gesproken plaats in het organiserende land, maar vanwege het coronavirus is besloten om het als wedstrijd-op-afstand plaats te laten vinden. Er was videosurveillance vanuit Rusland en er waren onafhankelijke waarnemers in alle deelnemende landen. Leerlingen werkten, op een centrale plek in hun eigen land, op twee achtereenvolgende wedstrijddagen individueel aan in totaal zes opgaven van hoog wiskundig niveau. Op elke wedstrijddag kregen ze hiervoor vier en een half uur de tijd.
Hylke en Jelle ontving een bronzen medaille. En voor Kevin, Thian en Kees was er een eervolle vermelding.
De Wiskunde Olympiade is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Kees den Tex, Casper Madlener, Jelle Bloemendaal, Kevin van Dijk, Thian Tromp en Hylke Hoogeveen
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 1 t/m 5 voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde. Met de speelse maar uitdagende opgaven worden de creativiteit en wiskundig inzicht van de leerlingen getest.
https://wiskundeolympiade.nl/Voor hun profielwerkstuk bouwden én testten Tom en Cédric een robot die het tekort in de zorg tegengaat en waarmee ouderen meer zelfstandigheid krijgen. Met de robot kun je bijvoorbeeld gordijnen open en dicht doen, lampen aan en uit doen en zelfs rolstoelen laten bewegen! Ze boekten winst bij de Van Melsenprijs-dag en mochten naar de International Conference of Young Scientists in Maleisië. Ze waren daar de allerbeste in hun categorie en wonnen goud. Ook hebben zij deelgenomen aan het OKSEF-congres in Turkije, waar leerlingen uit de hele wereld hun wetenschappelijke en technologische onderzoeken presenteren. Ook daar wonnen zij goud!
Tom Huijben en Cédric Louwers
Maerlant Lyceum Eindhoven
Profielwerkstukkenwedstrijd van de Radboud Universiteit Nijmegen op het gebied van bètavakken. De 1e-prijswinnaar wordt uitgezonden naar de International Conference of Young Scientists. Nummers 2 en 3 maken hier ook kans op.
https://www.ru.nl/pucofscience/scholieren/wedstrijden/melsenprijs/De Natuurkunde Olympiade is een wedstrijd waar je met wiskundige technieken en met inzicht in formules, verbanden & situaties, verschillende vraagstukken moet oplossen. Deelnemers doen dit door het maken van een practicum en een theorietoets.
Aron en Revi wisten daar wel raad mee en wisten een plek in het team te behalen dat Nederland mocht vertegenwoordigen bij de International Physics Olympiad (IPhO), waar dit jaar 76 landen en 386 deelnemers aan meededen. De internationale ronde was een stuk moeilijker dan voorgaande jaren.
'Dit werd bevestigd door het aantal punten, ook wel thresholds genoemd, dat je moest halen om een medaille te verdienen', liet Aron weten.
Ook tijdens de IPhO moesten de natuurkundetalenten zich bewijzen aan de hand van een theorie- en practicumtoets. Met fantastisch resultaat: zilver voor Revi en een eervolle vermelding voor Aron.
Aron Hardeman en Revi Gerner
Willem Lodewijk Gymnasium (Aron) en RSG Tromp Meesters (Revi)
De Natuurkunde Olympiade is een uitdaging voor álle leerlingen in het voorgezet onderwijs en niet alleen voor de allerbesten. Meestal komen de leerlingen uit de hoogste klassen van havo en vwo. Deelnemers gaan theoretische en praktische vraagstukken oplossen buiten de gewone schoolprogramma’s waarbij een originele aanpak geboden is. De nationale eindronde levert jaarlijks de top-5 op die Nederland zal vertegenwoordigen tijdens de Internationale Olympiade.
https://www.natuurkundeolympiade.nl/In totaal deden dit jaar 24 EU-landen mee met in totaal 50 teams. Tess, Maurits en Danique hebben het als team geweldig gedaan! Ze wonnen de nationale eindronde én behaalden zilver tijdens de internationale EUSO in Portugal!
Tess Goudswaard, Maurits van Altvorst en Danique Braam
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
De European Union Science Olympiad (EUSO) is een multidisciplinaire, geïntegreerde -op wetenschap gebaseerde- praktijkgerichte teamwedstrijd voor havo/vwo-leerlingen (met een natuurprofiel en belangstelling voor science) uit heel Europa. De testen voor de EUSO bevatten zowel biologische, chemische als natuurkundige elementen. Het doel van de wedstrijd is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde leerlingen op het gebied van science. De twee winnende teams van de nationale ronde verdedigen de eer van Nederland op Europees niveau. Doelgroep: havo/vwo-leerlingen (bovenbouw)
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/euso/Wanneer je meedoet aan de European Union Science Olympiad (EUSO) voeren leerlingen in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch. De nationale eindronde vond plaats op 24 en 25 januari aan de Universiteit in Maastricht. Zarah, Marit en Brechtje behaalden de tweede plek en zouden dus worden uitgezonden naar de internationale EUSO! Zarah en Marit spraken hierover – via de digitale snelweg - met presentator Dennis Weening.
Zarah van Dorth, Marit Hamer en Brechtje van Dijk
Murmellius Gymnasium
De EUSO is een praktijkgerichte teamwedstrijd voor havo/vwo-leerlingen (bovenbouw) met een natuurprofiel en belangstelling voor science. De opdrachten die de teams moeten uitvoeren bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige elementen. Door regionale voorrondes en een nationale eindronde wordt bepaald welke twee teams worden uitgezonden naar de internationale EUSO.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/euso/Bart (Stedelijk Gymnasium in Nijmegen), Revi (RSG Tromp Meesters in Steenwijk), Sophie (Praedinius Gymnasium in Groningen), Stephen (Utrechts Stedelijk Gymnasium), Koen (De Goudse Waarden) en Lars (Gymnasium Bernrode in Heeswijk-Dinther) hebben zich bij de nationale eindronde gekwalificeerd om Nederland te vertegenwoordigen bij de internationale ronde in Qatar in december 2019.
Bart Bloemsaat, Revi Gerner, Sophie Bekkering, Stephen Yang, Koen Bresters en Lars Hamelijnck
De IJSO is een individuele wedstrijd op het gebied van science (biologie, natuurkunde en scheikunde met uitstapjes naar wiskunde en techniek) voor havo- en vwo-leerlingen van 15 jaar of jonger.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/ijso/Laurens, Pascal, Valentijn en Casper deden online theorie-examen over uiteenlopende scheikundige onderwerpen en vormden dit jaar de top-4 van de Nationale Scheikunde Olympiade. Laurens won de 41e editie van de nationale ronde.
De vier winnaars zouden Nederland vertegenwoordigen op de Internationale Chemieolympiade (IChO) in Istanbul. Dat kon helaas niet doorgaan. In plaats daarvan is op 25 juli 2020 gelijktijdig in meer dan 60 landen onder examenomstandigheden een 5 uur durende theorietoets afgenomen. Op deze manier konden de toppers van deze olympiade zich dit jaar toch wereldwijd meten met andere getalenteerde scholieren.
We zochten Valentijn op bij de Universiteit van Amsterdam (waar we zeer gastvrij ontvangen zijn door hoogleraar Jan van Maarseveen) om uitgebreid kennis met hem te maken én meer te weten te komen over scheikunde en de Olympiade.
Laurens Smulders, Pascal Otjens, Casper Tops en Valentijn Tromp
Stedelijk Gymnasium, Breda (Laurens), Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven (Pascal), Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (Casper) en Corderius College, Amersfoort (Valentijn)
Voor havo- / vwo-leerlingen die interesse hebben voor scheikunde, en die het leuk vinden om theoretisch en praktisch ermee bezit te zijn. Uit de winnaars van de olympiade wordt een team van vier leerlingen samengesteld die Nederland vertegenwoordigt bij de Internationale Chemie Olympiade.
http://www.scheikundeolympiade.nl/index.phpNena Slaats, Miriam Zegelaar, Wietske de Bondt, Sebastiaan Hoek, Louw Feenstra en Tobias Veerkamp
De European Union Science Olympiad (EUSO) is een multidisciplinaire, geïntegreerde -op wetenschap gebaseerde- praktijkgerichte teamwedstrijd voor havo/vwo-leerlingen (met een natuurprofiel en belangstelling voor science) uit heel Europa. De testen voor de EUSO bevatten zowel biologische, chemische als natuurkundige elementen. Het doel van de wedstrijd is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde leerlingen op het gebied van science. De twee winnende teams van de nationale ronde verdedigen de eer van Nederland op Europees niveau. Doelgroep: havo/vwo-leerlingen (bovenbouw)
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/euso/Stijn en Wouter versterkten team Nederland bij de International Conference of Young Scientists door tweede te worden met hun profielwerkstuk bij de Van Melsenprijs. In het kader van veiligheid ontwikkelden ze de Apollopods: een geïntegreerde knipperlichtinstallatie voor een racefiets. In Belgrado wonnen zij goud in hun categorie.
Stijn Nowee en Wouter Witteman
De ICYS is een wetenschapswedstrijd waarin middelbare scholieren tussen de zeventien en negentien jaar een werkstuk voorbereiden en deze presenteren aan een internationale vakjury. De scholieren bepalen zelf het onderwerp van het werkstuk, maar het heeft in elk geval betrekking op één van de volgende disciplines: wiskunde, informatica, natuurkunde of ecologie.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/icys/Havo- / vwo-leerlingen die interesse hebben voor scheikunde, en die het leuk vinden om theoretisch en praktisch ermee bezig te zijn, kunnen meedoen aan de Nationale Scheikundeolympiade (NSO). Bij deze wedstrijd maken leerlingen scheikundige gerelateerde opgaven van een zeer hoog niveau. Het niveau van de eerste ronde ligt op 6 vwo-examenniveau, de tweede ronde op 1e-2e jaars universitaire scheikundestudie. De eindronde ligt op universitair bachelor- en vaak zelfs op masterniveau.Uit de winnaars van de nationale eindronde wordt een team van vier leerlingen samengesteld die Nederland vertegenwoordigt bij de internationale ronde.
Dit jaar werd de 43e NSO georganiseerd. De eindronde werd gehouden van 27 mei tot en met 3 juni 2022 bij chemiebedrijf Dow in Terneuzen. Deze is gewonnen door Mitchell Rikken. Samen met Niels Manning, Derron van Os en Joran de Ridder vormde hij de top-4 die Nederland mocht vertegenwoordigen bij de International Chemistry Olympiad (IChO). Joran kon uiteindelijk helaas niet aansluiten en in zijn plaats is Gijs (nummer 5 bij de nationale eindronde) bij het team gekomen dat Nederland mocht vertegenwoordigen tijdens de internationale ronde. Winnaars van de NSO volgen ter voorbereiding op de internationale rond altijd een trainingsprogramma. Ook Gijs heeft dit programma volledig doorlopen.
De 54e Internationale Chemieolympiade (IChO) werd van 10 tot en met 18 juli 2022 georganiseerd door Nankai University in Tianjin, China. Het thema dit jaar: “Change, Creation, Fusion”. Er deden 85 landen mee met 326 leerlingen. Niels behaalde een bronzen medaille, en Mitchell en Gijs kregen een "Honorable Mention". Derron viel helaas net buiten de prijzen. Maar het meedoen aan deze internationale wedstrijd is al een unieke prestatie op zichzelf. Onwijs knap gedaan allemaal!
Ook dit jaar werd de IChO, door corona, helaas online georganiseerd. Hierdoor konden de deelnemers voor het derde jaar op rij geen practicum doen, maar alleen een theorietoets. Een enorm pittige toets die bestond uit negen opgaven met 70 deelvragen. De vragen, zowel open als gesloten, die beantwoord moesten worden gingen over diverse vakgebieden.
‘Je moet hierbij denken aan organische chemie, redoxchemie, analyse en anorganische chemie’, aldus Mitchell. Hiernaast werd er voor hen een mooi en inspirerend online programma georganiseerd. Tussen de openings- en slotceremonie konden de leerlingen deelnemen aan verschillende online activiteiten, op educatief, cultureel en vakinhoudelijk terrein.
Mitchell Rikken, Niels Manning, Derron van Os, Joran de Ridder en Gijs van Helsdingen
Lyceum Elst (Mitchell), Ubbo Emmius, loc. Stationslaan, Stadskanaal (Niels), Johan de Witt Gymnasium, Dordrecht (Derron), Porta Mosana College, Maastricht (Joran) en Pax Christi College, Druten (Gijs)
De IChO is een jaarlijkse competitie voor ‘s werelds meest getalenteerde chemiestudenten op middelbaar schoolniveau. De wedstrijd bestaat uit twee schriftelijke voorrondes die op de eigen school worden afgenomen en een nationale eindronde van acht dagen op een universiteit of chemisch bedrijf. De top-4 van de NSO kwalificeert zich om deel uit te maken van het Nederlandse team op het internationale podium.
http://www.scheikundeolympiade.nl/index.phpSietse Dijt, Marieke Visscher en Daan Hoogers
Voor havo- / vwo-leerlingen die interesse hebben voor scheikunde, en die het leuk vinden om theoretisch en praktisch ermee bezit te zijn. Uit de winnaars van de olympiade wordt een team van vier leerlingen samengesteld die Nederland vertegenwoordigt bij de Internationale Chemie Olympiade.
http://www.scheikundeolympiade.nl/index.phpJorik van der Stouwe, Rens Blom, Ryan Staal, Allie Zong, Ilkka Kramer, Teine Hasper, Kevin van Dijk, Jovan Gerbscheid en Jelmer Firet
W4Kangoeroe is de grootste reken- en wiskundewedstrijd van Nederland. Jaarlijks doen in totaal 130.000 leerlingen van 2300 basisscholen en middelbare scholen mee (vanaf groep 3 t/m 6 vwo). Wereldwijd doen circa 6,5 miljoen leerlingen mee aan dezelfde wedstrijd op dezelfde dag. Leerlingen zetten op die dag hun tanden in 24 of 36 leuke, uitdagende en creatieve vraagstukken. Er zijn vijf niveaus waarop ze mee kunnen doen.
https://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/Doris en Helene zijn van mening dat de meelworm zwaar wordt onderschat. Ze vonden het hoog tijd om het beestje in de spotlight te zetten! Ze hebben een profielwerkstuk geschreven over het effect van plastic eten op de groei en metamorfose van de meelworm. Een relevant onderwerp! Wat nou als meelwormen kunnen bijdragen om plastic afval op te ruimen!?
Doris en Helene hebben vijf maanden intensief samengewerkt voor hun onderzoek. Én ze hebben zelfs familieleden ingeschakeld om meelwormen te voeren. Ze hebben ontzettend veel geleerd over de inhoud, maar ook hoe je een onderzoek moet samenstellen. Het leverde hen een podiumplek op bij de Van Melsenprijs. Chapeau dames!
Meer weten hierover? We doken samen met Doris en Helene dieper de materie in tijdens een Techtalk!
Het profielwerkstuk kun hier downloaden (pdf, 2,6 MB).
Doris Steijger en Helene Rimm
Lyceum Ypenburg in Den Haag
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/van-melsenprijs/Havo- / vwo-leerlingen die interesse hebben voor scheikunde, en die het leuk vinden om theoretisch en praktisch ermee bezig te zijn, kunnen meedoen aan de Nationale Scheikundeolympiade (NSO). Uit de winnaars van de olympiade wordt een team van vier leerlingen samengesteld die Nederland vertegenwoordigt bij de Internationale Chemie Olympiade.
Dit jaar werd de 42e NSO georganiseerd. Bij deze wedstrijd maken leerlingen scheikundige gerelateerde opgaven van een zeer hoog niveau. Het is hiervoor noodzakelijk dat zij zich nieuwe (universitaire) stof snel eigen maken. Deze editie werd overtuigend gewonnen door Jochem van den Broek. Samen met Mitchell Rikken (de eerste havist ooit in de top-4 van de NSO!), Bas Krikke en Jeramy Kop vormde hij de top-4 die Nederland mocht vertegenwoordigen bij de International Chemistry Olympiad (IChO). Jeramy kon uiteindelijk helaas niet aansluiten en in zijn plaats is Max van Hest bij het team gekomen dat Nederland mocht vertegenwoordigen tijdens de internationale ronde.
De internationale olympiade werd georganiseerd door Kindai University in Osaka, het thema dit jaar: “Chemistry! It’s Cool!”. Er deden dit jaar 84 landen mee met 312 leerlingen. Jochem en Bas wisten hier een bronzen medaille te behalen.
De vier scheikundetoppers konden, vanwege de COVID-19 pandemie, helaas niet naar Japan. Wel werd er een mooi digitaal VR-programma voor de leerlingen georganiseerd. Tijdens dit programma werden er verdiepende colleges gegeven over gecompliceerde scheikundige onderwerpen. Hierna volgde een vijf uur durende toetsing. Al met al een onwijs interessante en leerzame ervaring, die ze nooit zullen vergeten.
Of, zoals Max het mooi verwoordde: “De remote IChO 2021 laat de innovatie in de wereld zien. Het is onwijs mooi om met zoveel mensen uit de scheikundige wereld in aanraking te mogen komen en van hen te mogen leren. Het is echt een verrijking voor jezelf.”
De Scheikundeolympiade is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Jochem van den Broek, Mitchell Rikken, Bas Krikke en Max van Hest
Voor havo- / vwo-leerlingen die interesse hebben voor scheikunde, en die het leuk vinden om theoretisch en praktisch ermee bezit te zijn. Uit de winnaars van de olympiade wordt een team van vier leerlingen samengesteld die Nederland vertegenwoordigt bij de Internationale Chemie Olympiade.
http://www.scheikundeolympiade.nl/index.phpVoor deze wiskundewedstrijd worden alle middelbare scholen uit Nederland uitgenodigd. Op hetzelfde moment vind ook dezelfde wedstrijd in Leuven en Bonn plaats. Dit jaar hebben in Nederland zo’n 500 vwo-leerlingen in teams meegedaan.
In de ochtend was er de Estafette, waarbij de leerlingen zo snel mogelijk opgaven moesten maken om punten te verdienen. Vervolgens begon de middagwedstrijd genaamd Sum of Us, waarin het thema sport centraal stond, en er langere opgaves gemaakt moesten worden.
Sera, Fenna, Aniek en Justin zaten in het team dat alle puzzels en wiskundige uitdagingen het allerbeste heeft opgelost. Dat kregen ze voor elkaar door hun fantastische samenwerking en door goed naar elkaar te blijven luisteren. Echt een super team!
Sera Vullers, Fenna Terpstra, Aniek Goeree en Justin van der Bijl
Stedelijk Gymnasium Den Bosch
Een wiskundewedstrijd waarvoor alle middelbare scholen uit Nederland uitgenodigd zijn. Op hetzelfde moment vindt ook dezelfde wedstrijd in Leuven en Bonn plaats. Ieder jaar staat een maatschappelijk relevant thema centraal.
De wedstrijd wordt geheel vrijwillig georganiseerd door vier wiskundestudenten en twee professoren. Daarnaast werken er ook ongeveer 70 vrijwillige studenten mee op de dag zelf en de dag voor het toernooi.
Voor deze wiskundewedstrijd worden alle middelbare scholen uit Nederland uitgenodigd. Op hetzelfde moment vind ook dezelfde wedstrijd in Leuven en Bonn plaats. Dit jaar hebben in Nederland zo’n 500 vwo-leerlingen in teams meegedaan. In de ochtend was er de Estafette, waarbij de leerlingen zo snelmogelijk opgaven moesten maken om punten te verdienen. Vervolgens begon de middagwedstrijd genaamd Sum of Us, waarin het thema ruimtevaart centraal stond. Tim, Koen, Mira en Charlie zaten in het team dat alle puzzels en wiskundige problemen het allerbeste heeft opgelost.
Tim van Dijk, Koen de Vries, Mira Engel en Charlie van Diepen
Stedelijk Gymnasium Nijmegen
Een wiskundewedstrijd waarvoor alle middelbare scholen uit Nederland uitgenodigd zijn. Op hetzelfde moment vindt ook dezelfde wedstrijd in Leuven en Bonn plaats. Ieder jaar staat een maatschappelijk relevant thema centraal.
https://www.ru.nl/math/wiskundetoernooi/wiskundetoernooi/toernooi/Op 17 juni 2022 vond de nationale eindronde van de International Junior Science Olympiad (IJSO) plaats. Met deze science-wedstrijd worden vo-leerlingen uitgedaagd en gestimuleerd op het gebied van bèta en techniek/technologie.
De wedstrijd bestaat uit een schriftelijke voorronde (van 100 minuten) die op de eigen school wordt afgenomen en een nationale eindronde (van één dag met een pittige theorietoets en practica in natuurkunde, scheikunde en biologie met uitstapjes naar wiskunde en techniek) op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het niveau van de opdrachten ligt in de voorronde op (eind) 3-vwo. En bij de eindronde op 4/5-vwo niveau. Daarnaast moeten leerlingen snel kunnen denken, labskills hebben en stressbestendig zijn.
Jaarlijks doen er zo’n 2000 leerlingen mee aan de IJSO, waarvan meestal 24 van hen de landelijke einderonde haalt. Deze editie werd gewonnen door Kjeld. Samen met Ralph (#2), Imre (#3), Runa (#4), Jochem (#5) en Matthijs (#6) vormt hij het Nederlandse team dat in december 2022 deelneemt aan de 19e internationale IJSO.
De internationale ronde duurt 11 dagen en wordt ieder jaar in een ander land gehouden. De leerlingen maken over drie dagen gespreid toetsen: meerkeuzewerk, open werk en een praktische toets die ze met z'n drieën als team maken. De scores zijn individueel. Het niveau van de internationale ligt op vwo-6.
Zet om op straks kanjers!
Kjeld Zwitsersloot, Ralph de Boer, Imre Bekkering, Runa Reuderink, Jochem Kistemaker en Mattijs Ruiter
Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel (Kjeld), Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven (Ralph), Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen (Imre), Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum (Runa), Stedelijk Gymnasium in Schiedam (Jochem), Stedelijk Gymnasium in Nijmegen (Matthijs)
De IJSO is een wedstrijd op het gebied van science voor havo en vwo leerlingen van 15 jaar of jonger. Het belangrijkste doel van de IJSO is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde derde klas leerlingen van havo en vwo op het gebied van science en technologie.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/ijsoDaniel Stuefer
De ICYS is een wetenschapswedstrijd waarin middelbare scholieren tussen de zeventien en negentien jaar een werkstuk voorbereiden en deze presenteren aan een internationale vakjury. De scholieren bepalen zelf het onderwerp van het werkstuk, maar het heeft in elk geval betrekking op één van de volgende disciplines: wiskunde, informatica, natuurkunde of ecologie.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/icys/Casper Tops, Gijs Michiels, Jochem van den Broek, Kik Hoekjen, Martin van den Hogen en Dante Bosgoed
De IJSO is een individuele wedstrijd op het gebied van science (biologie, natuurkunde en scheikunde met uitstapjes naar wiskunde en techniek) voor havo- en vwo-leerlingen van 15 jaar of jonger.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/ijso/Het wordt overal ter wereld gemaakt: muziek! Er zijn echter wel degelijk (culturele) verschillen in hoe muziek ervaren, geregistreerd en geïnterpreteerd wordt. Ivan en Timo besloten dit grondig te onderzoeken. De uitkomsten hebben ze verwerkt in een profielwerkstuk, waarmee ze wonnen bij de Van Melsenprijs.
Voor hun onderzoek hebben zij eerst gekeken naar verschillende muziekstemmingen op natuur- en wiskundig niveau. Vervolgens hebben ze gekeken naar de mogelijke (psychologische) effecten die de stemmingen hebben op het menselijk brein hebben. Dit alles vormde een solide basis voor het wetenschappelijk onderzoek dat ze zelf hebben verricht.
Tijdens hun onderzoek zochten ze naar een verband tussen de muzikale kennis en kunde van een groep individuen en de verschillen die zij waarnemen/ervaren tussen twee muzikale stemmingen: de reine- en gelijkzwevende stemming. In de verslaglegging hebben ze uiteraard ook de nodige aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van hun onderzoek. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een conclusie die gebaseerd is op literatuuronderzoek, natuurwetenschappelijke kennis en een betrouwbaar (psychologisch) onderzoek.
Om hun hypothese te testen hebben ze zelf geluidsfragmenten gecreëerd. Deze fragmenten hebben ze verwerkt in een enquête, waaraan maar liefst 132 mensen hebben deelgenomen. De opgehaalde data hebben Ivan en Timo uitgebreid geanalyseerd, waarna ze een conclusie hebben geformuleerd. Op deze conclusie volgde uiteraard nog een discussie en hebben ze de implicaties en beperkingen van het onderzoek belicht.
Door hun winst bij de Van Melsenprijs, mochten Ivan en Timo Nederland vertegenwoordigen bij de International Conference of Young Scientists. Tijdens hun deelname bleek ook maar weer dat muziek verbindt! Bij de internationale wedstrijd vonden zij zich in een categorie die werd beoordeeld door vrij stugge juryleden. Hierdoor lieten zij zich uiteraard niet uit het veld slaan! Ivan en Timo wisten, als enige team, een glimlach bij de jury te ontlokken :)
Ivan Xu en Timo Kregting
Ten tijde van de wedstrijd: Dominicus College Nijmegen. Nu:
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/van-melsenprijs/Voor deze wiskundewedstrijd worden alle middelbare scholen uit Nederland uitgenodigd. Op hetzelfde moment vind ook dezelfde wedstrijd in Leuven (België) en Bonn (Duitsland) plaats. In 2021 vond de 30e editie van het Wiskunde Toernooi plaats. In Nederland hebben 100 teams (vwo-leerlingen) zich gebogen over de verschillende wiskundeopgaven.
In de ochtend was er het onderdeel Estafette, waarbij de leerlingen zo snel mogelijk opgaven moesten maken om punten te verdienen. Vervolgens begon de middagwedstrijd genaamd Sum of Us, waarin het thema “recommender system*” centraal stond, en er langere opgaves gemaakt moesten worden. Fenna en Aniek zaten in het team dat alle puzzels en wiskundige uitdagingen het allerbeste heeft opgelost. Een super creatief team met heel veel verschillende kwaliteiten. Hiermee vulden ze elkaar perfect aan en wisten ze een heuse pooltafel te winnen!
*Aanbevelingssysteem; subklasse van een informatiefiltersysteen die suggesties geven voor items die het meest relevant zijn voor een bepaalde gebruiker [Wikipedia].
Fenna Terpstra en Aniek Goeree
Stedelijk Gymnasium Den Bosch
Een wiskundewedstrijd waarvoor alle middelbare scholen uit Nederland uitgenodigd zijn. Op hetzelfde moment vindt ook dezelfde wedstrijd in Leuven en Bonn plaats. Ieder jaar staat een maatschappelijk relevant thema centraal.De wedstrijd wordt geheel vrijwillig georganiseerd door vier wiskundestudenten en twee professoren. Daarnaast werken er ook ongeveer 70 vrijwillige studenten mee op de dag zelf en de dag voor het toernooi.
https://www.ru.nl/math/media/mathematics-tournament/wiskundetoernooi/toernooi/Joëlle deed onderzoek naar multitasken en schreef hier haar profielwerkstuk (PWS) over. Met behulp van een zelfontwikkelde test heeft zij grondig onderzocht of muzikanten beter kunnen multitasken dan niet-muzikanten. Ze maakte een website waarmee zij de test op afstand kon afnemen. Ze deed dit bij maar liefst 77 deelnemers. Hiermee kon zij aantonen dat het talent om te kunnen multitasken groter is bij muzikanten.
Haar PWS-begeleider van destijds is vol lof: “Joëlle is echt een multitalent én multitasker pur sang. Ze is zeer gedreven, nieuwsgierig, slim, creatief, muzikaal, en een enorme doorzetter!”
Ook de jury van de KNAW Onderwijsprijs was onder de indruk van de originaliteit, de kwaliteit en de uitwerking, en gaf aan dat dit profielwerkstuk het niveau heeft van een bachelorscriptie. Het leverde haar de winst op in de categorie Natuur & Gezondheid.
Een ontzettend knappe prestatie! Over deze dame wilden we meer te weten komen. Tegenwoordig studeert ze klinische technologie aan de TU/Delft, het Erasmus medisch centrum en het Leids universitair medisch centrum. Maar we zochten haar en Susan Ketelaars (docent en PWS-begeleider) op, op haar oude school: Mencia de Mendoza in Breda. Het filmpje vind je in de carrousel bovenaan deze pagina.
Ben je nieuwsgierig naar het werkstuk? Deze kun je hier vinden.
Joëlle Steltenpool
Ten tijde van de wedstrijd: Mencia de Mendoza in Breda.
Studeert nu aan de Technische Universiteit in Delft, het Erasmus medisch centrum en het Leids universitair medisch centrum.
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor werkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW het wetenschappelijk denken in het vwo stimuleren. De winnaars krijgen een toelage voor hun eerste collegejaar.
https://www.knawonderwijsprijs.nl/Sjoerd is er nog niet over uit: wil hij later wetenschapper of musicus worden? Of beiden? :) Voor zijn profielwerkstuk (PWS), dat hij maakt in zijn laatste jaar op het 4e Gymnasium in Amsterdam, liet hij in ieder geval al zien dat deze twee disciplines perfect te combineren zijn.
Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft? Door het bouwen van een algoritme (neuraal netwerk) dat van een klassiek muziekstuk kan aangeven wie de componist is. Je kunt het vergelijk met de applicatie Shazam die, zoals algemeen bekend, muziekstukken kan herkennen aan de hand van een kort geluidsfragment. Echter, in tegenstelling tot Shazam, kan het algoritme van Sjoerd gebouwd heeft ook nieuwe muziek categoriseren. Van de in totaal 135 stukken van Bach, Beethoven en Monteverdi heeft het 134 stukken correct voorspeld als gecomponeerd door de goede componist.
Dat is toch fantastisch! Hoe hij dit heeft aangepakt en zijn bevindingen heeft hij beschreven in het PWS “Componistenclassificatie neurale netwerken en harmonische analyse”.
Hij behaalde met zijn knappe prestatie niet alleen winst bij de Jan Kommandeurprijs, maar ook bij de Van Melsenprijs én de KNAW Onderwijsprijs. De juryvoorzitter van laatstgenoemde competitie gaf nog aan dat Sjoerd van zijn PWS een bachelorscriptie had gemaakt. Topper!
Sjoerd wist Cum Laude te slagen voor zijn eindexamen op het 4e Gymnasium en is in schooljaar 2022/23 gestart aan een opleiding (altviool) aan het Conservatorium in Amsterdam. Daarnaast heeft hij ook deelgenomen aan de European Union Contest for Young Scientists (EUCYS), die van 12 tot 18 September 2022 in Leiden heeft plaatsgevonden. Deelname aan de EUCYS is georganiseerd vanuit de KNAW.
Tijdens ScienceMakers Awards 2022 gingen we met Sjoerd in gesprek over zijn geweldige prestatie!
Sjoerd Versteegh
Het 4e Gymnasium in Amsterdam
Profielwerkstukkenwedstrijd van het Bètasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen. De prijs wordt uitgereikt voor het beste profielwerkstuk in een N-profiel.
https://www.rug.nl/sciencelinx/leerlingen/ontwikkel-je-talent/jankommandeurprijs/jan-kommandeurprijs-2021Leerlingen die meedoen aan de European Union Science Olympiad (EUSO) voeren in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch. De nationale eindronde vond plaats op 31 maart 2021 bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dit leverde deze top 6 op:
De winnaars zijn afgevaardigd om Nederland te vertegenwoordigen bij de internationale ronde: de European Olympiad of Experimental Science (EOES). De EOES werd georganiseerd door de Universiteit van Szeged (Hongarije) en gehouden van 9 tot en met 14 mei. Er deden 19 EU-landen met 38 teams van drie leerlingen mee.
Kieran, Revi en Tristan vormden samen team B. Ze wisten ontzettend knap de 2e plek te behalen en wonnen olympisch goud. Fantastisch gedaan!
De EUSO is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Kieran Houtgraaf, Revi Gerner en Tristan van der Beek
De EUSO is een praktijkgerichte teamwedstrijd voor havo/vwo-leerlingen (bovenbouw) met een natuurprofiel en belangstelling voor science. De opdrachten die de teams moeten uitvoeren bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige elementen. Door regionale voorrondes en een nationale eindronde wordt bepaald welke twee teams worden uitgezonden naar de internationale EUSO.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/euso/Sjoerd is er nog niet over uit: wil hij later wetenschapper of musicus worden? Of beiden? :) Voor zijn profielwerkstuk (PWS), dat hij maakt in zijn laatste jaar op het 4e Gymnasium in Amsterdam, liet hij in ieder geval al zien dat deze twee disciplines perfect te combineren zijn.
Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft? Door het bouwen van een algoritme (neuraal netwerk) dat van een klassiek muziekstuk kan aangeven wie de componist is. Je kunt het vergelijk met de applicatie Shazam die, zoals algemeen bekend, muziekstukken kan herkennen aan de hand van een kort geluidsfragment. Echter, in tegenstelling tot Shazam, kan het algoritme van Sjoerd gebouwd heeft ook nieuwe muziek categoriseren. Van de in totaal 135 stukken van Bach, Beethoven en Monteverdi heeft het 134 stukken correct voorspeld als gecomponeerd door de goede componist.
Dat is toch fantastisch! Hoe hij dit heeft aangepakt en zijn bevindingen heeft hij beschreven in het PWS “Componistenclassificatie neurale netwerken en harmonische analyse”.
Hij behaalde met zijn knappe prestatie niet alleen winst bij de Van Melsenprijs, maar ook bij de Jan Kommandeurprijs én de KNAW Onderwijsprijs. De juryvoorzitter van laatstgenoemde competitie gaf nog aan dat Sjoerd van zijn PWS een bachelorscriptie had gemaakt. Topper!
Sjoerd wist Cum Laude te slagen voor zijn eindexamen op het 4e Gymnasium en is in schooljaar 2022/23 gestart aan een opleiding (altviool) aan het Conservatorium in Amsterdam. Daarnaast heeft hij ook deelgenomen aan de European Union Contest for Young Scientists (EUCYS), die van 12 tot 18 September 2022 in Leiden heeft plaatsgevonden. Deelname aan de EUCYS is georganiseerd vanuit de KNAW.
Tijdens ScienceMakers Awards 2022 gingen we met Sjoerd in gesprek over zijn geweldige prestatie! (Zie carrousel bovenaan).
Bekijk hieronder ook het filmpje dat Sjoerd maakte voor zijn deelname aan de Van Melsenprijs.
Sjoerd Versteegh
Het 4e Gymnasium in Amsterdam
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/pucofscience/scholieren/wedstrijden/melsenprijs/De beste 20 deelnemers van groep 7, groep 8 en van het vmbo (smart-niveau) van W4Kangoeroe – die nog láng niet klaar waren met puzzelen en rekenen – konden hun hart ophalen! Speciaal voor hen werd er nog een wedstrijd georganiseerd bij NEMO Science Museum in Amsterdam.
Sander Paasschens, Martijn Treur, Wendy Huang, Felicia Jayawardhana en Christian van Tol
W4Kangoeroe is de grootste reken- en wiskundewedstrijd van Nederland. Jaarlijks doen in totaal 130.000 leerlingen van 2300 basisscholen en middelbare scholen mee (vanaf groep 3 t/m 6 vwo). Wereldwijd doen circa 6,5 miljoen leerlingen mee aan dezelfde wedstrijd op dezelfde dag. Leerlingen zetten op die dag hun tanden in 24 of 36 leuke, uitdagende en creatieve vraagstukken. Er zijn vijf niveaus waarop ze mee kunnen doen.
https://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/Na de schriftelijke voorronde volgden de finalisten allerlei uiteenlopende masterclasses van diverse professoren. Dominique maakte het daarop volgende examen het beste. Winnaars van de Sterrenkunde Olympiade worden uitgenodigd mee te gaan op waarneemreis naar La Palma waar diegene zelf ook dingen mag bekijken met een professionele telescoop.
Dominique Wanningen
Murmellius College in Alkmaar
Tijdens de Sterrenkunde Olympiade worden deelnemers uitgedaagd om zich te verdiepen in gecompliceerde sterrenkundige onderwerpen.
http://www.sterrenkundeolympiade.nl/In het laatste jaar van het vwo moesten Dante en Ard een profielwerkstuk (PWS) schrijven. Ze besloten onderzoek te doen naar de invloed van luchtdruk en temperatuur op de waarneming van kosmische straling: deeltjes met een hoge energie die zich tussen alle hemellichamen in het heelal bevinden. Ze wilden weten wat er gebeurt met die deeltjes in de atmosfeer, waar ze botsen en vervallen. Daarom zijn zij diep de materie in gedoken en hebben ze de beschikbare data geanalyseerd. Uiteindelijk leerde de uitkomst van het literatuuronderzoek en de data-analyse hen dat een hogere luchtdruk in de atmosfeer leidt tot waarneming van minder deeltjes - ‘extensive air showers’ – in het HiSPARC-observatorium (een verzameling detectoren in Nederland en Engeland die inslagen van kosmische straling waarnemen).
Bij de temperatuur (gemeten aan de grond) kon geen verband gevonden worden.
Met de data-analyse hebben ze ook een voorspelling kunnen maken voor het aantal meetbare deeltjes afhankelijk van de luchtdruk en temperatuur.
Dit PWS is een klassiek voorbeeld van een Natuur & Techniek werkstuk. Ze wonnen er dan ook mee bij de Van Melsenprijs en maakten onderdeel uit van het team dat door Nederland werd afgevaardigd naar de International Conference of Young Scientists (ICYS). Bij deze internationale wedstrijd hebben Dante en Ard twee ontzettend goed gepresteerd. Ze hebben een bronzen medaille gehaald met hun presentatie en een aparte medaille gewonnen voor hun poster. Heel bijzonder! Want het winnen van twee prijzen bij de ICYS komt niet vaak voor. “In mijn twintig jarige ervaring pas twee keer”, aldus Jan Marijnissen, wedstrijdcoördinator en begeleider van de winnaars.
Van dit team en hun mooie project wilden wij natuurlijk meer weten! We nodigden Ard en Dante daarom uit om naar Scheltema in Leiden te komen voor een Techtalk. Samen met presentator Dennis Weening doken zij dieper de materie in! Het filmpje vind je in de carrousel bovenaan deze pagina.
Ard Ammerlaan en Dante Bosgoed
Ten tijde van de wedstrijd: Erasmus College in Zoetermeer. Nu:
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/van-melsenprijs/Leerlingen die meedoen aan de European Olympiad of Experimental Science (EOES, voorheen EUSO, European Union Science Olympiad) voeren in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch. De nationale eindronde vond plaats op 25 en 26 maart 2022 bij de Wageningen Universiteit. Dit leverde de volgende winnaars op:
De nummers 2 en 3 zijn afgevaardigd om Nederland te vertegenwoordigen bij de internationale ronde. De internationale EOES werd georganiseerd door de Universiteit van Hradec Králové (Tsjechië) van 8 tot en met 14 mei 2022. Er deden 21 EU-landen met 42 teams van drie leerlingen mee.
Anne, Jelle en Isanne vormden samen team A en wonnen een bronzen medaille. Kanjers!
Anne van Duuren, Jelle Thoen en Isanne van Steen
Stedelijk Gymnasium Breda
De European Olympiad of Experimental Science (EOES) is een teamwedstrijd met praktische opdrachten voor leerlingen van 16 jaar of jonger uit de bovenbouw van havo en vwo met een natuurprofiel en belangstelling voor science. Een team bestaat uit drie personen. De opdrachten bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige aspecten. De selectieprocedure en wedstrijd bij de EOES bestaat normaliter uit een regionale voorronde (één dag), een nationale eindronde (twee dagen) en een internationale wedstrijd (zeven dagen).
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes/Anna (Murmellius College in Alkmaar), Laurens (Stedelijk Gymnasium in Breda), Nena (Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven) en Berjan (Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen) waren de beste van de Nationale Scheikunde Olympiade en vormden daarom het Nederlandse team tijdens de International Chemistry Olympiad. Anna behaalde hier super knap een bronzen medaille, Berjan en Laurens kregen een eervolle vermelding. Laurens heeft daarnaast óók nog eens heel goed gepresteerd bij de European Union Science Olympiade en won daar met zijn team een zilveren medaille.
Anna Reinhold, Laurens Smulders, Nena Slaats en Berjan Stouwie
Voor havo- / vwo-leerlingen die interesse hebben voor scheikunde, en die het leuk vinden om theoretisch en praktisch ermee bezit te zijn. Uit de winnaars van de olympiade wordt een team van vier leerlingen samengesteld die Nederland vertegenwoordigt bij de Internationale Chemie Olympiade.
http://www.scheikundeolympiade.nl/index.phpLeerlingen die meedoen aan de European Olympiad of Experimental Science (EOES, voorheen EUSO, European Union Science Olympiad) voeren in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch. De nationale eindronde vond plaats op 25 en 26 maart 2022 bij de Wageningen Universiteit. Dit leverde de volgende winnaars op:
De nummers 2 en 3 zijn afgevaardigd om Nederland te vertegenwoordigen bij de internationale ronde. De internationale EOES werd georganiseerd door de Universiteit van Hradec Králové (Tsjechië) van 8 tot en met 14 mei 2022. Er deden 21 EU-landen met 42 teams van drie leerlingen mee.
Erik, Daan en Wouter vormden samen team B en wonnen een bronzen medaille. Kanjers!
Erik 't Jong, Daan Eeltink en Wouter Mastenbroek
CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland
De European Olympiad of Experimental Science (EOES) is een teamwedstrijd met praktische opdrachten voor leerlingen van 16 jaar of jonger uit de bovenbouw van havo en vwo met een natuurprofiel en belangstelling voor science. Een team bestaat uit drie personen. De opdrachten bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige aspecten. De selectieprocedure en wedstrijd bij de EOES bestaat normaliter uit een regionale voorronde (één dag), een nationale eindronde (twee dagen) en een internationale wedstrijd (zeven dagen).
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes/Sjoerd is er nog niet over uit: wil hij later wetenschapper of musicus worden? Of beiden? :) Voor zijn profielwerkstuk (PWS), dat hij maakt in zijn laatste jaar op het 4e Gymnasium in Amsterdam, liet hij in ieder geval al zien dat deze twee disciplines perfect te combineren zijn.
Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft? Door het bouwen van een algoritme (neuraal netwerk) dat van een klassiek muziekstuk kan aangeven wie de componist is. Je kunt het vergelijk met de applicatie Shazam die, zoals algemeen bekend, muziekstukken kan herkennen aan de hand van een kort geluidsfragment. Echter, in tegenstelling tot Shazam, kan het algoritme van Sjoerd gebouwd heeft ook nieuwe muziek categoriseren. Van de in totaal 135 stukken van Bach, Beethoven en Monteverdi heeft het 134 stukken correct voorspeld als gecomponeerd door de goede componist.
Dat is toch fantastisch! Hoe hij dit heeft aangepakt en zijn bevindingen heeft hij beschreven in het PWS “Componistenclassificatie neurale netwerken en harmonische analyse”.
Hij behaalde met zijn knappe prestatie niet alleen winst binnen de categorie Natuur & Techniek van de KNAW Onderwijsprijs, maar ook bij de Van Melsenprijs én de Jan Kommandeurprijs.
Van de de juryvoorzitter van de KNAW Onderwijsprijs kreeg Sjoerd te horen dat hij van zijn PWS een bachelorscriptie had gemaakt.
Zo… steek die maar in je zak topper!
Bekijk het werkstuk hier.
Sjoerd wist Cum Laude te slagen voor zijn eindexamen op het 4e Gymnasium en is in schooljaar 2022/23 gestart aan een opleiding (altviool) aan het Conservatorium in Amsterdam. Daarnaast heeft de KNAW het ook mogelijk gemaakt dat hij kon deelnemen aan de European Union Contest for Young Scientists (EUCYS), die van 12 tot 18 September 2022 in Leiden.
Tijdens ScienceMakers Awards 2022 gingen we met Sjoerd in gesprek over zijn geweldige prestatie!
Sjoerd Versteegh
Het 4e Gymnasium in Amsterdam
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor werkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW het wetenschappelijk denken in het vwo stimuleren. De winnaars krijgen een toelage voor hun eerste collegejaar.
https://www.knawonderwijsprijs.nl/Leerlingen die meedoen aan de European Union Science Olympiad (EUSO) voeren in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch. De nationale eindronde vond plaats op 31 maart 2021 bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dit leverde deze top 6 op:
De winnaars zijn afgevaardigd om Nederland te vertegenwoordigen bij de internationale ronde: de European Olympiad of Experimental Science (EOES). De EOES werd georganiseerd door de Universiteit van Szeged (Hongarije) en gehouden van 9 tot en met 14 mei. Er deden 19 EU-landen met 38 teams van drie leerlingen mee.
Bart, Kees en Sophie vormden samen team A. Ze behaalden een 12e plaats bij de internationale ronde en wonnen daarmee een zilveren medaille. Kanjers!
De EUSO is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Bart Bloemsaat, Kees den Tex en Sophie Bekkering
De EUSO is een praktijkgerichte teamwedstrijd voor havo/vwo-leerlingen (bovenbouw) met een natuurprofiel en belangstelling voor science. De opdrachten die de teams moeten uitvoeren bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige elementen. Door regionale voorrondes en een nationale eindronde wordt bepaald welke twee teams worden uitgezonden naar de internationale EUSO.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/euso/Luçiano Aenmeij
De ICYS is een wetenschapswedstrijd waarin middelbare scholieren tussen de zeventien en negentien jaar een werkstuk voorbereiden en deze presenteren aan een internationale vakjury. De scholieren bepalen zelf het onderwerp van het werkstuk, maar het heeft in elk geval betrekking op één van de volgende disciplines: wiskunde, informatica, natuurkunde of ecologie.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/icys/De Natuurkunde Olympiade is een wedstrijd waar je met wiskundige technieken en met inzicht in formules, verbanden & situaties, verschillende vraagstukken moet oplossen. Deelnemers doen dit door het maken van een practicum en een theorietoets.
Dante draaide daar zijn hand niet voor om en wist in de finale een plek in het team te behalen dat Nederland mocht vertegenwoordigen bij de internationale ronde. Ook hier moest hij zijn talent laten zien aan de hand van een theorie- en practicumtoets. Wederom: met fantastisch resultaat. Hij behaalde een bronzen medaille!
De Natuurkunde Olympiade is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Dante Bosgoed
Ten tijde van de wedstrijd: Erasmus College in Zoetermeer.
Nu studeert hij aan de Universiteit Leiden.
De Natuurkunde Olympiade is een uitdaging voor álle leerlingen in het voorgezet onderwijs en niet alleen voor de allerbesten. Meestal komen de leerlingen uit de hoogste klassen van havo en vwo. Deelnemers gaan theoretische en praktische vraagstukken oplossen buiten de gewone schoolprogramma’s waarbij een originele aanpak geboden is. De nationale eindronde levert jaarlijks de top-5 op die Nederland zal vertegenwoordigen tijdens de Internationale Olympiade.
https://www.natuurkundeolympiade.nl/De ICYS is een wetenschapswedstrijd waarin middelbare scholieren tussen de zeventien en negentien jaar een werkstuk voorbereiden en deze presenteren aan een internationale vakjury. De scholieren bepalen zelf het onderwerp van het werkstuk, maar het heeft in elk geval betrekking op één van de volgende disciplines: wiskunde, informatica, natuurkunde of ecologie.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/icys/Gedreven door het verlangen om rijk te worden en een passie voor computers en programmeren, ontstond het idee om een profielwerkstuk (PWS) te schrijven over een computerprogramma dat met behulp van kunstmatige intelligentie in aandelen kan handelen.
Tijdens het onderzoek werd diep de materie in gedoken: neurale netwerken, backpropagation en deep learning. De wereld achter kunstmatige intelligentie bleek fascinerend te zijn. In het voorwoord van het werkstuk is te lezen dat de wiskunde erachter je doet verbazen, verbijsteren én verwonderen. Want, zo staat geschreven: ‘Voor ons is kunstmatige intelligentie nu niet langer een computerprogramma dat invoer op een magische wijze omzet naar een gewenst eindresultaat, maar een systeem van wiskundige vergelijkingen die op een bijzondere manier met elkaar zijn verbonden’.
Fantastisch! Het profielwerkstuk dat Stach schreef met twee medescholieren zorgde voor winst bij de KNAW Onderwijsprijs in de categorie Natuur & Techniek. Benieuwd? Bekijk het werkstuk hier.
Stach Redeker
Erasmus College in Zoetermeer
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor werkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW het wetenschappelijk denken in het vwo stimuleren. De winnaars krijgen een toelage voor hun eerste collegejaar.
https://www.knawonderwijsprijs.nl/Kevin en Janna hebben een profielwerkstuk geschreven over de invloed van gaten op het buigen en breken van houten balken. Met hun fraaie en vakkundige werkstuk wonnen ze de derde prijs van de Van Melsenprijs en mochten daarom Nederland vertegenwoordigen bij de internationale ronde: de International Conference for Young Scientists.
Dingen maken en onderzoek doen lijken heel verschillende activiteiten, maar ze gaan vaak hand in hand. Voor een bouwer is het bijvoorbeeld belangrijk om de eigenschappen van het bouwmateriaal goed te kennen... en daarvoor is wetenschappelijk onderzoek nodig. Het profielwerkstuk van Kevin en Janna is daar dus een voorbeeld van. Het onderzoekt tegen welke krachten hout bestand is, aangezien hout nooit volmaakt is. Er kunnen bijvoorbeeld noesten en gaten in zitten, welke de stevigheid van hout kunnen beïnvloeden.
De jury liet weten dat het theoretische deel van hun profielwerkstuk indrukwekkend is. Er is goed de diepte in gegaan, ingenieus in elkaar gestoken en tegelijkertijd is alles goed uitgelegd. Dit heeft geresulteerd in een technisch én helder verhaal, omdat ze de lezer goed meenemen langs alle redeneringen en formules.
Voor hun praktijkonderzoek hebben ze met een echte trek- en drukbank houten balken van verschillende grote, met daarin op bepaalde plekken in de balk gaten geboord, onder druk gezet tot ze braken. Door deze spectaculaire buigproeven konden ze een formule herleiden, die de buiging van een balk met een gat beschrijft.
Goed gedaan Kevin en Janna!
Kevin van Dijk en Janna van Assen
Stedelijk Gymnasium Nijmegen
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/van-melsenprijs/Op 18 juni 2021 vond de nationale eindronde van de International Junior Science Olympiad (IJSO) plaats. Met deze science-wedstrijd worden vo-leerlingen uitgedaagd en gestimuleerd op het gebied van bèta en techniek/technologie.
De eindronde bestaat uit een pittige theorietoets en practica in natuurkunde, scheikunde en biologie. De opdrachten liggen ruim boven het niveau dat de leerlingen hebben en zijn omvangrijk. Daarnaast moet je snel kunnen denken, labskills hebben en stressbestendig zijn.
Jaarlijks doen er zo’n 2000/3000 leerlingen mee aan de IJSO. 24 van hen haalden de landelijke einderonde. Deze editie werd gewonnen door Allie Zong (Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven). De top-6 bestond verder uit een gedeelde tweede plaats voor Christiaan Blom (Johan de Witt Gymnasium, Dordrecht) en Thomas van der Zwan (Praedinius Gymnasium, Groningen). Op de vierde plaats: Ruben van Gaalen (Lyceum Kralingen, Rotterdam), op de vijfde plaats: D. Verhoeff (Lentiz, Vlaardingen) en zesde werd Sophie Snip (Stedelijk Gymnasium, Arnhem).
De zes winnaars (een prachtige verdeling: drie meiden en drie jongens!) vormen het Nederlandse team dat van 12 tot en met 21 december 2021 deelneemt aan de 18e IJSO georganiseerd door de Verenigde Arabische Emiraten.
De IJSO is één van de nationale bèta-olympiades die in Nederland georganiseerd wordt. Benieuwd hiernaar? We ontmoetten diverse winnaars samen met Emiel de Kleijn, coördinator van de nationale en internationale Science-olympiades, bij de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Allie Zong, Christiaan Blom (was helaas verhinderd bij de internationale IJSO), Thomas van der Zwan, Ruben van Gaalen, D. Verhoeff, Sophie Snip en Martijn Caspers (verving Christiaan bij de internationale IJSO)
De IJSO is een wedstrijd op het gebied van science voor havo en vwo leerlingen van 15 jaar of jonger. Het belangrijkste doel van de IJSO is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde derde klas leerlingen van havo en vwo op het gebied van science en technologie.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/ijsoJaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 1 t/m 5 voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde.
https://wiskundeolympiade.nl/Leerlingen die meedoen aan de European Olympiad of Experimental Science (EOES, voorheen EUSO, European Union Science Olympiad) voeren in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch.
De nationale eindronde vond plaats op 25 en 26 maart 2022 bij de Wageningen Universiteit. Anne-Fleur en Isa wisten deze ronde samen met hun teamgenoot Ayla te winnen. Goed gedaan toppers!
Op de foto met teamgenoot Ayla (links)
Isa-Marie (midden): 'Dit was vlak voor het scheikundepracticum begon. We waren onder de indruk van de zaal en de instrumenten en konden het niet laten om nog snel even een foto te maken.'
Anne-Fleur (rechts)
Anne-Fleur Osinga en Isa Marie Scheele (& teamgenoot Ayla Verheul)
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
De European Olympiad of Experimental Science (EOES) is een teamwedstrijd met praktische opdrachten voor leerlingen van 16 jaar of jonger uit de bovenbouw van havo en vwo met een natuurprofiel en belangstelling voor science. Een team bestaat uit drie personen. De opdrachten bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige aspecten. De selectieprocedure en wedstrijd bij de EOES bestaat normaliter uit een regionale voorronde (één dag), een nationale eindronde (twee dagen) en een internationale wedstrijd (zeven dagen).
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes/Wanneer je meedoet aan de European Union Science Olympiad (EUSO) voeren leerlingen in teamverband diverse opdrachten uit op het snijvlak van biologie, scheikunde en natuurkunde. Zowel praktisch als theoretisch. De nationale eindronde vond plaats op 24 en 25 januari aan de Universiteit in Maastricht. Hidde zat in een team namens het Gymnasium Bernrode. Samen met zijn teamgenoten - Martin en Robin - behaalde hij de eerste plek!
Hidde Wilco van Dijk
Gymnasium Bernrode
De EUSO is een praktijkgerichte teamwedstrijd voor havo/vwo-leerlingen (bovenbouw) met een natuurprofiel en belangstelling voor science. De opdrachten die de teams moeten uitvoeren bevatten biologische, natuurkundige en scheikundige elementen. Door regionale voorrondes en een nationale eindronde wordt bepaald welke twee teams worden uitgezonden naar de internationale EUSO.
https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/euso/Jaarlijks doen er ca. 130.000 deelnemers mee - vanaf groep 3 tot en met 6 vwo - aan deze grootste reken- en wiskundewedstrijd van Nederland! Het gaat om 24 of 30 verrassende vraagstukken die stuk voor stuk een vonkje creativiteit en een flits van inzicht vragen. Vijf antwoorden per opgave zijn gegeven, één is er goed. De eerste vragen zijn makkelijk, maar gaandeweg worden ze lastiger. Ons land kent veel rekenwonders en met zoveel deelnemers en categorieën heb je natuurlijk – reken maar uit ;) – veel winnaars!
Colin Smeets, Alexander van Diesen, Koen Snepvangers, Nick McPherson, Tycho Marée, Zoë de Jongh, Eline Dekkers, Tim Oosterom, Mads Kok, Damaris ter Haar en Marijn Adriaanse
W4Kangoeroe is de grootste reken- en wiskundewedstrijd van Nederland. Jaarlijks doen in totaal 130.000 leerlingen van 2300 basisscholen en middelbare scholen mee (vanaf groep 3 t/m 6 vwo). Wereldwijd doen circa 6,5 miljoen leerlingen mee aan dezelfde wedstrijd op dezelfde dag. Leerlingen zetten op die dag hun tanden in 24 of 36 leuke, uitdagende en creatieve vraagstukken. Er zijn vijf niveaus waarop ze mee kunnen doen.
https://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/Voor hun eindexamenwerkstuk moesten Robin, Michael en Sjoerd een vak kiezen waarbinnen zij onderzoek moesten doen. Ze kozen voor natuurkunde, maar hun onderzoek had zeker ook een engineering kant. Ze hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar vloeistofdynamica en de werking van onderzeeërs.
Met al hun bevindingen hebben zij een formidabel profielwerkstuk opgeleverd, zowel inhoudelijk als wat het aantal pagina’s betreft. Ook bouwden ze een onderzeeër van pvc buizen, dat kon zinken en stijgen door middel van twee pompjes. Het leverde hen de winst op bij de Van Melsenprijs competitie. Super goed gedaan jongens!
Benieuwd? We spraken het team samen met de wedstrijdorganisatie om meer te weten te komen over hun onderzoek én de wedstrijd. Hierover binnenkort meer!
Je kunt ook het het profielwerkstuk hier downloaden (pdf, 6,2 MB).
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Robin Baumeister, Michael Boutros en Sjoerd van der Linden
Stedelijk Gymnasium Nijmegen
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/van-melsenprijs/Sebastiaan, Niek en Poul deden voor hun profielwerkstuk onderzoek naar hoe samenwerking tussen schimmel en plant een duurzame oplossing kan bieden voor fosfaat in de grond en daarmee het gebruik van kunstmest in de landbouw kan terugdringen. Met hun profielwerkstuk wonnen zij bij de Van Melsenprijs-dag en werden daardoor afgevaardigd naar de International Conference of Young Scientists. Door hun unieke idee en uitstekende presentatie werden zij door de internationale jury binnen hun categorie beloond met goud. Bij het OKSEF-congres in Turkije, waar leerlingen uit de hele wereld hun wetenschappelijke en technologische onderzoeken presenteren, wisten zij ontzettend knap zilver in de wacht te slepen.
Sebastiaan Schols, Niek van Heerde en Poul Nas
Stedelijk Gymnasium Nijmegen
Profielwerkstukkenwedstrijd van de Radboud Universiteit Nijmegen op het gebied van bètavakken. De 1e-prijswinnaar wordt uitgezonden naar de International Conference of Young Scientists. Nummers 2 en 3 maken hier ook kans op.
https://www.ru.nl/pucofscience/scholieren/wedstrijden/melsenprijs/Kim Bui
Tijdens de Sterrenkunde Olympiade worden deelnemers uitgedaagd om zich te verdiepen in gecompliceerde sterrenkundige onderwerpen.
http://www.sterrenkundeolympiade.nl/Na het beluisteren van de podcast “Daders” van Cas de Jong – waarin wordt gekeken naar de gedachtegang van moordenaars en wat nou gemaakt heeft dat ze een moord hebben gepleegd - besloten Annika en Isa onderzoek te doen naar hoe je het beste een podcast kan maken over de pscyhe van een moordenaar. Ze schreven er hun profielwerkstuk (PWS) over.
Ze hebben voor hun PWS zowel ontwerpend als een kwalitatief onderzoek gedaan. Ze hebben verslag gedaan over de psyche van een moordenaar, en in hoeverre moordgedrag aangeboren of aangeleerd is. Daarnaast hebben ze onderzocht hoe je nou het beste een podcast kan maken (en ook écht een podcast gemaakt met een vrouw die ooit iemand heeft vermoord!).
Met hun PWS wonnen Annika en Isa niet alleen de KNAW Onderwijsprijs, ook de Jan Penprijs wisten zij in de wacht te slepen. Beide wedstrijden wonnen zij in de categorie Economie & Maatschappij. Goed gedaan meiden!
Over dit onderzoek over de psyche van een moordenaar wil je toch meer weten? Snappen we! Bekijk daarom het PWS hier.
Annika van Donselaar en Isa Letschert
Corlaer College in Nijkerk
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor werkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW het wetenschappelijk denken in het vwo stimuleren. De winnaars krijgen een toelage voor hun eerste collegejaar.
https://www.knawonderwijsprijs.nl/Leerlingen die meedoen aan de Wiskunde Olympiade worden aan de hand van pittige selectietoetsen, in verschillende rondes, toegeleid naar de nationale eindronde. Deze vond in juni 2022 plaats en leverde (van duizenden deelnemende leerlingen van ruim 200 scholen) de top-6 op die Nederland vertegenwoordigd heeft bij de Internationale Wiskunde Olympiade (IMO). Een jaarlijkse internationale wedstrijd voor teams van zes scholieren uit ongeveer 100 landen.
Lance, Jelle, Mads, Casper, Lars en Kees vormen met elkaar het Nederlandse team bij de internationale ronde, die plaatsvond in Oslo, Noorwegen. Tijdens de twee wedstrijddagen, op 11 en 12 juli 2022, kregen de teamleden telkens drie superlastige wiskunde-opgaven. Op elke wedstrijddag kregen ze hiervoor vier en een half uur de tijd.
Bij de internationale ronde wist Casper, met 37 punten, een gouden plak te bemachtigen. De elfde gouden medaille ooit behaald door een Nederlandse deelnemer aan de IMO. Hij werd 19e van de wereld met een percentielscore van 96,94%. Dit betekende zowaar een nieuw record voor Nederland; het oude record stamde uit 1983. Een bijzonder knappe prestatie! Maar vlak ook de andere indrukwekkende scores niet uit. Jelle en Kees gingen ieder naar huis met een bronzen medaille (25 resp. 23 punten) en voor Lars (21 punten), Mads (20 punten) en Lance (19 punten) was er een eervolle vermelding.
Lance Bakker, Jelle Bloemendaal, Mads Kok, Casper Madlener, Lars Pos en Kees den Tex
Kath. SG Hoofddorp (Lance), Corlaer College, Nijkerk (Jelle), Utrechts Stedelijk Gymnasium (Mads), Leo Kannercollege, Leiden (Casper), Stadslyceum Groningen (Lars) en Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (Kees)
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 1 t/m 5 voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde. Met de speelse maar uitdagende opgaven worden de creativiteit en wiskundig inzicht van de leerlingen getest.
https://wiskundeolympiade.nl/Wytze Walstra en Sacha Brons
De ICYS is een wetenschapswedstrijd waarin middelbare scholieren tussen de zeventien en negentien jaar een werkstuk voorbereiden en deze presenteren aan een internationale vakjury. De scholieren bepalen zelf het onderwerp van het werkstuk, maar het heeft in elk geval betrekking op één van de volgende disciplines: wiskunde, informatica, natuurkunde of ecologie.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/icys/Het niet kunnen kraken van een versleuteling is een essentieel onderdeel van veilig en betrouwbaar dataverkeer. Luc en Mart hebben voor hun profielwerkstuk twee versleutelingsalgoritmes vergeleken op de punten van snelheid en kraakveiligheid. Het verslag laat het proces zien van verschillende beveiligingsmethodes, namelijk het Diffie-Hellman sleutelprotocol en een sleutelprotocol met elliptische krommen.
Vervolgens hebben ze met python deze beveiligingsmethoden geprogrammeerd. Ze hebben voor hun onderzoek veel wiskunde moeten leren die ruim boven het vwo-niveau uitstijgt, vooral op het gebied van 'aritmetische algebraïsche meetkunde'. Indrukwekkend!!
Met hun prestatie behaalden ze een prachtige podiumplek bij de Van Melsenprijs competitie.
Het profielwerkstuk kun je hier downloaden (pdf, 1,7 MB).
En super leuk! Aan dit mooie project is ook in de media aandacht besteed:
Luc Steenbakkers en Mart Etman
Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel
De Van Melsenprijs is de oudste profielwerkstukken wedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door de Radboud Universiteit. Het is de enige Nederlandse wedstrijd die toegang geeft tot de International Conference for Young Scientists (ICYS); de internationale profielwerkstukkenwedstrijd.
https://www.ru.nl/ise/radboud-pre-university-college-science/scholierenprogramma/science-wedstrijden-olympiades-1/van-melsenprijs/Eén van de dodelijkste ziektes die er is, is kanker. Het is de op één na meest voorkomende doodsoorzaak wereldwijd en jaarlijks sterven er zo’n 9,5 miljoen mensen aan. Het is daarom heel belangrijk nieuwe therapieën te ontwikkelen. Één van de opties is het gebruik van virussen om onder andere transgenen naar kankercellen te vervoeren, het immuunsysteem tegen tumoren te activeren en zelfs kankercellen te vernietigen, zonder gezond weefsel aan te tasten. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met adenovirussen.
Voor Lydia is kanker altijd al een intrigerend onderwerp geweest, evenals genetica. Daarom heeft zij voor haar profielwerkstuk uitgebreid en diepgaand onderzoek te gedaan over een samensmelting van deze onderwerpen. Het leverde haar de eerste plek op bij de Jan Kommandeurprijs.
Over een periode van meer dan anderhalf jaar heeft Lydia onderzoek verricht naar de toepassing van adenovirussen in oncologie, en de potentie van adenovirussen als een oncologisch middel. Ze heef niet alleen ontzettend veel kunnen leren over adenovirussen en hun oncologische gebruik. Maar óók over het doen van onderzoek, vergen van bronnen, lezen van onderzoeksartikelen, technieken die in onderzoek gebruikt worden en nog veel meer. “Dit is een waardevolle en fascinerende ervaring geweest, en ik ben dankbaar dat ik het heb mogen doen.”, aldus Lydia.
Dit profielwerkstuk schreef zij toen ze op het Jan van Egmond Lyceum in Purmerend zat. Nu studeert zij aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ben je benieuwd naar een samenvatting van haar profielwerkstuk? Je kunt het hier lezen. De posterpresentatie bekijk je hier.
Benieuwd naar de omvang van het profielwerkstuk en hoe het opgebouwd is? Je ziet een overview hieronder.
Behoorlijk indrukwekkend!
Lydia Bregman
Ten tijd van de wedstrijd: Jan van Egmond Lyceum in Purmerend.
Nu studeert zij aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Profielwerkstukkenwedstrijd van het Bètasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen. De prijs wordt uitgereikt voor het beste profielwerkstuk in een N-profiel.
https://www.rug.nl/sciencelinx/leerlingen/ontwikkel-je-talent/jankommandeurprijs/jan-kommandeurprijs-2021Door heel Nederland vinden elk jaar wedstrijden plaats op het gebied van wetenschap, technologie en maken. De meest ingewikkelde berekeningen, geniale ontdekkingen, briljante uitvindingen, toffe ideeën en bijzondere concepten komen één keer per jaar samen. Alle winnaars van deze wedstrijden worden dan namelijk namens Nederland gehuldigd tijdens de ScienceMakers Awards.